Jak wypolerować lampy samochodowe. Poradnik krok po kroku

by

Jak wypolerować lampy samochodowe? Sprawdź na czym polega regeneracja reflektorów i jak przywrócić blask reflektorom

Pielęgnacja auta to niewątpliwie bardzo ważna czynność dla miłośników motoryzacji. Fani decydują się na upiększenie auta i poprawę wyglądu z uwagi na ich przywiązanie do pojazdów. Nic więc dziwnego, że oprócz samego umycia czy odkurzenia, wielu pragnie przywrócić świetność samochodu sprzed lat. Aby to zrobić, wielu decyduje się na polerkę, nakładanie wosku bądź też polerowanie. I choć coraz więcej osób wie jak polerować samochód, należy też pamiętać o innej kwestii, jaką jest lampa samochodowa. 

Choć dla niektórych nie jest to tak istotna część auta i nie poświęcają im dużo czasu, to jednak klosz lampy może znacznie wpłynąć na atrakcyjność auta. Szczególnie, jeśli jest to pojazd leciwy, którego lampy podczas jazdy zdążyły się porysować, zżółknąć czy też zmatowieć. Jakie jakie polerki samochodowe wybrać do pracy z lampami? Jakie pasty polerskie wybrać powinniśmy zakupić, żeby nie uszkodzić powierzchni lampy? Niewątpliwie pytań mamy całkiem sporo. 

Aby więc pomóc każdemu zainteresowanemu w pracach nad lampami samochodowymi, postanowiliśmy w dzisiejszym poradniku opisać jakie tworzywo wybrać do pracy nad lampami, czy powinniśmy stosować domowe sposoby w postaci pasty do zębów czy od razu przejść do specjalistycznych past i co zrobić, aby po skończonej polerce zadbać o bezpieczeństwo reflektorów. Oprócz tego, przedstawimy też alternatywy dla późniejszej pielęgnacji lamp jak, chociażby, samochodowa powłoka ceramiczna czy też specjalne folie przezroczyste, które są w stanie zabezpieczyć nie tylko lakier na zderzaku, masce czy drzwiach, ale też pozwalając nam okleić klosze w celu zapewnienia największego poziomu bezpieczeństwa. 

Dlaczego reflektory samochodowe wymagają polerowania? Sprawdź przez co matowieją zanim zaczniesz polerować lampy!

Zanim jednak zajmiemy się polerowaniem lamp i przedstawieniem jak ten proces wygląda krok po kroku, warto najpierw zrozumieć co najczęściej prowadzi do zarysowań i zanieczyszczeń lamp. Przede wszystkim musimy mieć na uwadze fakt, że lampy te nie są szklane, ale wykonane z tworzywa. Nawet jeśli jest to utwardzony poliwęglan, to po czasie materiał ten traci swoje właściwości.

Oprócz tego, powodem matowienia, żółknięcia czy ogólnego niszczenia lamp jest brak ochrony, jaką standardowo producenci aut nakładają na auta. Nie możemy też zapomnieć o tym, że degradacja stanu lampy może być spowodowana niewłaściwą techniką mycia auta czy też złymi specyfikami. Wiele osób zastanawia się czym umyć auto i jakie domowe sposoby będą najlepsze. Czasami jednak popełniamy błąd, przez co zarówno lakier, jak i lampy będą na tym cierpieć. 

Reflektor samochodowy wymaga polerowania z uwagi na stosowanie lamp plastikowych

Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na matowienie kloszy lamp samochodowych jest, rzecz jasna, ich wykonanie. W celu zagwarantowania jak największego bezpieczeństwa od dłuższego czasu producenci nie stosują szkła, lecz tworzywo sztuczne. Dzięki temu istnieje mniejsza szansa na to, że dojdzie do ich stłuczenia, a dodatkowo jest to rozwiązanie lżejsze i nierzadko tańsze.

Musimy natomiast mieć na uwadze fakt, że tworzywo sztuczne, jakkolwiek trwałe i odporne na uszkodzenia, jest tylko tworzywem sztucznym. Powierzchnia tego typu jest stosunkowo wrażliwa na zarysowania, a dodatkowo wysokie temperatury i promienie UV mogą mocno lampom zaszkodzić. Z uwagi na zastosowanie tego materiału, lampy matowieją. 

Klosz może matowieć i wymagać regeneracji z uwagi na uszkodzenie bezbarwnej ochrony

Kolejnym powodem matowienia jest pozbycie się specjalnej warstwy chroniącej klosze. Otóż niewiele osób zdaje sobie sprawę, ale wyżej opisany problem poliwęglanu producenci postanowili rozwiązać. W celu zagwarantowania nieco lepszej ochrony przed warunkami atmosferycznymi i uszkodzeniami, wiele firm postanowiło skupić się na dodatkowym zabezpieczeniu lamp i udało się to za pomocą bezbarwnego lakieru.

jak wypolerować reflektory

Niemniej jednak lakier ten z czasem ulega uszkodzeniu lub zużyciu. Czasami nawet niewłaściwe mycie auta czy polerka bez zabezpieczenia może narazić klosze na utratę bezbarwnej ochrony. Filtr nie sprawdza się tak jak powinien, a to oznacza matowienie bądź żółknięcie kloszy. 

Bardzo często lakier bezbarwny nanoszony na lampy uszkadzany jest przez ziarenka piasku, kamyki czy inne zanieczyszczenia, jakie podczas jazdy uderzają w przód pojazdu. Wszystko to sprawia, że ta dodatkowa ochrona nie sprawdza się tak jak powinna. Szczególnie w przypadku samochodów używanych. 

Jeśli nie zmatowiały, to zżółknięty przez chemikalia – polerowanie lamp samochodowych wtedy, kiedy klosze reflektorów zaczną z tego powodu żółknąć 

Jeśli chodzi o żółknięcie lamp, to bardzo często dochodzi do tego z uwagi na ekspozycję pojazdu na promienie ultrafioletowe. I choć każde auto od czasu do czasu stoi na słońcu, to bardzo długie pozostawianie auta narażonego na działanie promieni UV doprowadzi do żółknięcia. Dzieje się tak z uwagi na ekstremalne temperatury i chemikalia, jakie z czasem wydostają się z reflektorów.

Oczywiście warto też zauważyć, że lampy będą żółknąć w przypadku narażenia soczewek reflektorów na kontakt z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi. Nawet i te bardziej popularne jak na przykład sól drogowa, olej czy paliwo mogą powodować odbarwienie czy nawet i łamliwość plastiku, a z czasem do zmiany koloru reflektorów na żółte.

Jak zregenerować reflektory w kilku krokach? Sprawdź jaki sposób będzie właściwy i zapoznaj się z informacjami, jakie poradnik udostępnia!

Skoro wiemy już co wpływa na żółknienie i matowienie lamp, czas teraz sprawdzić jak dokładnie przygotować się do polerki tych elementów i co należy zrobić. Rzecz jasna samo polerowanie jest ważne, lecz jeśli nie uda nam się odpowiednio lamp odtłuścić czy też zabezpieczyć taśmą w celu ochrony zderzaka i maski, to możemy tylko dodatkowo utrudnić sobie zadanie.

Jednocześnie warto odnotować, że wybór właściwych narzędzi jest kluczowy, bo przecież inaczej będziemy pracować z papierem ściernym o gradacji 1200, a inaczej z wariantem 800. Oczywiście pamiętajmy też o tym, że polerowanie ręczne za pomocą odpowiednich specyfików i mikrofibry będzie wyglądać całkowicie inaczej niż polerka maszynowa. 

W obu jednak przypadkach warto sprawdzić dodatkowe wskazówki i porady, aby mieć pewność dobrze wykonanego zadania. Dodatkowo warto odnotować, że dokładne umycie reflektorów czystą gąbką po pracy będzie miało ogromne znaczenie, tak jak i późniejsze zabezpieczenie polerowanych komponentów.

Papier ścierny, czy może pasta polerska? Zanim przejdziesz do regeneracji reflektorów, sprawdź który zestaw do polerowania wybrać

Aby wykonać idealne czyszczenie i polerowanie lampy, tak naprawdę przyda nam się zarówno papier ścierny, jak i pasta polerska. Dokładne zeszlifowanie elementów zmatowionych, w których znajdować się będą zabrudzenia, jest równie ważny co praca z pastą polerską, która ma za zadanie dopełnić efektu, nadać klarowności, czystości i błysku. 

Dlatego należy połączyć pracę z papierem ściernym o prawidłowej gradacji z późniejszą polerką specjalistycznym specyfikiem. Takie połączenie gwarantuje idealnie czystą powierzchnię, która będzie prezentować się idealnie. Pamiętajmy natomiast, że wstępne polerowanie, a więc z pomocą papieru ściernego, powinno zaczynać się od nieco grubszego granulatu i przechodzić w jak najdrobniejszy. 

Nie zmienia to jednak faktu, że ogólna gradacja papieru w przypadku polerki lamp powinna rozpocząć się na poziomie 400-600 (papier o bardzo małych ziarnach) i przejść na poziom 900-1400 (ziarna miniaturowe). Zastosowanie grubszych ziaren doprowadzi tylko do większych zarysowań i uszkodzeń. Spowodowane jest to przede wszystkim materiałem, z jakiego lampy są produkowane. Poliwęglan nie należy do materiałów mocno odpornych na zarysowania, dlatego wszelkie prace polerskie powinny być wykonywane z odpowiednią ostrożnością. 

Polerowanie lamp ręcznie czy maszynowo?

Jeszcze inną kwestią wartą rozważenia przed rozpoczęciem prac polerskich jest rodzaj urządzenia, które wybierzemy do pracy. Na wstępie należy wspomnieć, że prace z klasyczną szlifierką absolutnie odpowiadają. Tak jak nie powinno się polerować karoserii takimi narzędziami, tak i stosowanie tego urządzenia do lamp skończy się bardzo źle. Musimy więc wyposażyć w polerkę rotacyjną bądź rotacyjno-oscylacyjną, która gwarantuje znacznie mniejszą prędkość obrotową niż szlifierka, a dodatkowo jest nieco inaczej skonstruowana.

Maszynowa praca będzie zdecydowanie szybsza, szczególnie jeśli bierzemy pod uwagę pracę na tak małej powierzchni, jaką są reflektory. Dlatego wykorzystanie maszyny do pracy nad tym elementem auta zagwarantuje niemal natychmiastowe zakończenie prac. To, co w przypadku ręcznej pracy zajęłoby nam 2-3 godziny, z powodzeniem ograniczymy nawet i do godziny.

Niestety, praca przy lampach wymaga precyzji i umiejętności. Dodatkowo musimy zabezpieczyć taśmą znacznie większa powierzchnię niż w przypadku pracy ręcznej. Oczywiście wiąże się to też z kosztami, jakich w przypadku ręcznej pracy nie ma tak dużo. Zakup tego sprzętu będzie natomiast inwestycją długoterminową na wiele przyszłych prac związanych z polerką. 

Praca nad powierzchnią reflektorów nie jest pracochłonna i zajmuje stosunkowo niewiele czasu. Dlatego jeśli będzie to tylko jednorazowe zadanie, to znacznie lepiej wyjdziemy na tym, jeśli zdecydujemy się na ręczne polerowanie. 

Sprawdź krok po kroku jak pracować ręcznie i polerką!

  1. Przygotowanie lamp

Pierwszym krokiem jest, rzecz jasna, oczyszczenie powierzchni reflektora ze wszelkich zanieczyszczeń i zabrudzeń. W tym celu myjemy lampy za pomocą wody z płynem do mycia naczyń bądź też płynem do mycia szyb. Warto tutaj jednocześnie zauważyć, że prawie zawsze lampy powinny być odtłuszczone. Samo odtłuszczanie można wykonać odpowiednim specyfikiem bądź też alkoholem izopropylowym. 

  1. Zabezpieczenie auta

Nie chcemy uszkodzić karoserii podczas polerki, więc miejsce wokół lamp powinno być oklejone taśmą bezpieczną dla lakieru. Oczywiście alternatywą jest wyciągnięcie klosza, co znacznie ułatwi późniejszą pracę zarówno na etapie czyszczenia jak i polerowania czy późniejszego zabezpieczenia. Nie jest to jednak obowiązek – pod warunkiem, że właściwie zabezpieczymy karoserię. 

  1. Wstępne ścieranie reflektorów

Pierwszym krokiem jest rozpoczęcie polerki od ścieranie powłoki reflektorów, która zmatowiała. Wykonujemy to przy użyciu papieru ściernego. Tutaj warto odnotować, że ścieranie wymaga stosowania wody (papier powinien być wilgotny), a sama gradacja musi być stosunkowo wysoka. Świadczy to o niewielkich ziarenkach. Zaczynamy od gradacji na poziomie 800 i zwiększamy przechodząc przez 1200, 1600, 2000, a kończąc na 3000. Oczywiście ilość gradacji zależy od naszych preferencji i oczekiwań. Im mniejszy uskok pomiędzy jedną gradacją, tym lepiej. 

Samo ścieranie może trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu minut w zależności od tego jak mocno zmatowiała jest powłoka. Sama metoda ścierania jest dosyć prosta. Po prostu wykonujemy ruchy poziome (prawo-lewo), a potem pionowe (góra-dół). W ten sposób tworzymy pewnego rodzaju krzyż podczas ścierania. Musimy przede wszystkim unikać robienia ruchów kulistych, gdyż te mogą doprowadzić do uszkodzenia kształtu klosza. A ten przecież musi odpowiednio rozprowadzać światło po drodze. 

  1. Polerka za pomocą pasty – zasadnicze polerowanie

Użycie pasty polerskiej do polerowania można nazwać polerowaniem zasadniczym, czyli tym podstawowym. Tutaj do wyboru mamy maszyny polerskie bądź klasyczną pracę ręczną. Pasty polerskie nakładamy cienkimi warstwami i robimy to za pomocą gąbki. Samo polerowanie należy wykonywać kulistymi ruchami do momentu, w którym cała pasta nie zostanie wtarta, a lampa będzie czysta. 

Jeśli naniesiemy zbyt dużo pasty, ta może zastygnąć nie rozprowadzona. W takiej sytuacji należy usunąć tę warstwę przy użyciu ściereczki. Zaschnięta pasta trudno schodzi, dlatego najlepiej nie dopuszczać do takiej sytuacji i nakładać mniejsze ilości. 

  1. Zabezpieczenie i pielęgnacja

Aby upewnić się, że lampy po polerowaniu nie zaczną szybko tracić na atrakcyjności, należy właściwie je zabezpieczyć. To oznacza zakupienie wosku syntetycznego, powłoki ceramicznej bądź też innego specyfiku, który pozwoli zachować reflektory w twoim samochodzie w idealnym stanie przez bardzo długi czas. To zapewni, że efekty renowacji będą długotrwałe.

Skoro wiesz jak wypolerować lampy, sprawdź teraz poradnik, który powie jak chronić lampy samochodowe, aby ograniczyć potrzebę renowacji reflektorów samochodowych

  • Myj samochód regularnie

Regularne usuwanie zabrudzeń i chemikaliów z auta to najlepszy sposób na to, aby utrzymać lampy samochodu w jak najlepszym stanie. Chemikalia czy brud bardzo łatwo może doprowadzić do żółknięcia plastikowych elementów, przez które będziemy musieli na nowo polerować reflektory. Oprócz tego, osadzający się brud się nawarstwia, przez co powstają nowe rysy. 

Podczas mycia miej pewność, że preparaty przez ciebie wykorzystywane będą bezpieczne. Najlepiej jest ograniczyć się do łagodnego mydła i wody bądź też sprawdzonych i bezpiecznych dla karoserii i reflektorów preparatów. 

  • Zacienione miejsce

Promieniowanie uv to jeden z największych naturalnych wrogów poliwęglanu i lamp, dlatego zaleca się parkowanie w miejscu zacienionym. Jeśli nie jest to możliwe, postarajmy się parkować tak, aby jak najkrócej słońce znajdowało się z przodu auta. Oprócz tego, warto też wykorzystać osłony samochodowe, dzięki czemu uchronimy lampy i część karoserii przed promieniami słonecznymi. 

  • Wyeliminuj chemikalia

Jeśli bardzo często używasz do pielęgnacji auta chemikaliów, to dobrym rozwiązaniem byłoby znalezienie dla nich naturalnego i bezpiecznego zamiennika bądź całkowicie zrezygnowanie z tego typu specyfików. 

  • Wymiana soczewki

Jeśli nawet najbardziej dokładne polerowanie lampy nie przynosi satysfakcjonujących efektów, to w momencie gdy ich stan znowu będzie bardzo zły zaleca się ich wymienienie. Choć w nowszych autach nie będzie to ekonomiczne rozwiązanie, to jednak w starszych pojazdach pozwoli to zaoszczędzić sporo czasu i wysiłku. 

Teraz znasz domowe i bardziej profesjonalne sposoby, aby lampy, które zamontowane ma twój samochód, wypolerować i przywrócić im blask

Teraz wiesz jak samodzielnie wypolerować pojazd i dlaczego tak ważna jest prawidłowa technika. Oprócz tego, w artykule pojawiły się najistotniejsze informacje dotyczące pielęgnacji i ochrony lamp, a także powody przez które musimy zadbać o ten element nadwozia. 

Pamiętajmy jednak, że w przypadku gdy nieprawidłowo rozpoczniemy prace z usunięciem matowej powłoki, to możemy pogorszyć stan lamp i doprowadzić do sytuacji, w której tylko ich wymiana będzie właściwa z ekonomicznego punktu widzenia. Samo polerowanie nie jest jednak bardzo wymagające i jeśli będziemy stosować się do wytycznych, w dość krótkim czasie doprowadzimy lampy do niemal perfekcyjnego stanu.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Jak wypolerować lampy samochodowe
Average rating:  
 0 reviews

Dodaj komentarz