Jak polerować samochód. Poradnik polerowania auta krok po kroku

by

Czym polerować samochód i jak robić to dobrze? Sprawdź jak rozpocząć swoją przygodę z polerowaniem samochodu i detailingiem!

Dla wielu kierowców samochody to po prostu narzędzia, które mają służyć do przemieszczenia się z punktu A do punktu B. Niemniej jednak jest też druga grupa użytkowników, którzy traktują swoje pojazdy znacznie lepiej i dbają o to, aby zawsze były czyste, świeciły się, a także aby były zabezpieczone przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych, soli drogowej, piasku, żwiru i innego rodzaju brudu, który mógłby uszkodzić lakier. 

Aby to osiągnąć stosuje się samochodowe powłoki ceramiczne czy też twarde woski lub folie przezroczyste. Aby jednak uzyskać idealny efekt i mieć gwarancję prawidłowo zabezpieczonego pojazdu, należy przede wszystkim przeprowadzić polerowanie. Pozwoli ono pozbyć się rys. Dodatkowo, prawidłowo przeprowadzona polerka pozwala usunąć niewidoczne gołym okiem uszkodzenia lakieru czy też zabrudzenia, których normalnie nie udałoby nam się pozbyć. Oczywiście polerowanie ułatwia także późniejsze czyszczenie pojazdu z uwagi na fakt, że lakier jest wygładzony. 

Aby jednak przystąpić do polerowania, należy przede wszystkim wiedzieć jak do tego zadania podejść. Trzeba przecież auto dobrze przygotować, wyposażyć się w prawidłową pastę polerską, pad czy też inne narzędzia polerskie, a dodatkowo mieć zestaw ściereczek z mikrofibry i innych szmatek. Oprócz tego, nie każdy wie jakie pasty polerskie wybrać, a także jaka będzie najlepsza piana aktywna do mycia samochodu umożliwiająca sprawne przygotowanie pojazdu do pracy. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania i przedstawić szczegółowy opis prac polerskich wraz ze wskazówkami, aby nie doprowadzić do powstawania hologramów czy też innych niedoskonałości. 

Co może uszkodzić karoserię i zmusić nas do korekty lakieru? Zanim zabierzesz się za polerowanie lakieru samochodu, sprawdź dlaczego dochodzi do uszkodzeń

Zanim jednak skupimy się na tym jak polerować, z jakich obrotów korzystać, a także jakie gąbki i pastę ścierną wybrać, warto najpierw zwrócić uwagę na to czemu nasze auto wymaga polerki. Otóż najczęściej dzieje się to z uwagi na błędy użytkowanie takie jak jazda na zderzaku czy też mycie pojazdu za pomocą szorstkich gąbek czy też z uwagi na korzystanie z myjek. 

Ponadto, polerowanie będziemy musieli wykonywać z uwagi na błędy popełnione podczas korekty lakieru i przez wcześniejsze polerowanie. Nierzadko jednak nowe auta też wymagają polerki z uwagi na fakt, że powstały hologramy lub też inne niedoskonałości na lakierze podczas przygotowywania pojazdu do jego wydania. 

Korekta lakieru będzie potrzebna w przypadku jazdy na zderzaku

Pierwsza, prawdopodobnie najistotniejsza kwestia przez którą karoseria na aucie jest zarysowana, to rzecz jasna użytkowanie pojazdu. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że większość rys czy też odprysków pojawia się na aucie z uwagi na nieprawidłową jazdę. Jeśli będziemy utrzymywać zbyt mały dystans do poprzedzającego nas pojazdu, a więc będziemy uprawiać “jazdę na zderzaku”, to prędzej czy później tego pożałujemy. I mowa tutaj nie tylko o potencjalnych mandatach czy też możliwości spowodowania wypadku.

Jazda blisko innego pojazdu sprawia, że wszystkie kamyczki, żwir, piasek i inne zanieczyszczane wzbijane przez poprzedzający samochód uderzają z dużą siłą o maskę, zderzak, a także o dach auta. To sprawia, że pojawiają się mikropęknięcia czy też wyszczerbienia. 

Niewłaściwa gąbka też problematyczna – renowacja lakieru z uwagi na myjkę

Następną rzeczą bardzo ważną podczas poszukiwania powodu zarysowania auta jest jego mycie. Tak, wbrew pozorom to nieprawidłowa pielęgnacja auta prowadzi do powstawania wielu rys, które znikną dopiero po wykonaniu wielogodzinnej polerki. Z tego właśnie względu bardzo ważną rzeczą jest wiedza jakie akcesoria i narzędzia wykorzystywać, a także czego powinniśmy unikać podczas pracy.

Dobrym tutaj przykładem jest mycie auta na myjniach automatycznych. I choć są one skuteczne i bardzo dobrze radzą sobie w czyszczeniu pojazdu, to niestety bardzo często we włosiu znajdują się drobinki piasku i innych zanieczyszczeń, które później zostawiają ślady na aucie. 

Przeprowadzić polerowanie lakieru samochodowego wypada nawet w przypadku auta fabrycznie nowego

Niewłaściwe użytkowanie pojazdu to niestety nie jedyne czynniki wpływające na nieatrakcyjny wygląd karoserii. Czy wiedzieliście, że auta fabrycznie wyjeżdżające z salonów muszą przed oddaniem w ręce pierwszego właściciela być prawidłowo przygotowane? Otóż produkcja aut, a potem ich późniejszy transport drogą morską i później do salonów samochodowych nie jest pozbawiona problemów i kłopotów.

Wash the car carpet.Detailing on interior of modern car.

Dodatkowo, auta mogą stać nawet i wiele miesięcy zanim trafią w nasze ręce, a to oznacza drobne przerysowania na lakierze spowodowane warunkami atmosferycznymi – czy to zawierucha, burza piaskowa czy też lekki grad. Dlatego fabrycznie nowe auto musi być odpowiednio umyte i poddane procesowi detailingu. Jakość tego procesu zależy w dużej mierze od firmy. 

Zdarzyło się przypalić lakier podczas polerki? Karoseria nie będzie wymagać nowej powłoki, ale dodatkowego polerowania już tak

Innym powodem, który występuje tylko w przypadku niewłaściwego polerowania, jest tak zwane przypalenie lakieru. Jeśli zbyt mocno przyciskamy maszynę polerską do karoserii bądź narzędzie jest krzywo prowadzone, to może dojść do przypalenia lakieru. To natomiast poznamy po matowych i szarawych liniach. Mogą one być bardzo drobne lub też nieco większe.

Taki problem może też pojawić się przez wykorzystanie nieprawidłowej podkładki bądź trzymanie narzędzia w jednym miejscu przez zbyt długi czas. Dodatkowo warto odnotować, że źle dobrana pasta polerska (zbyt agresywna), może do tego doprowadzić. Innym powodem pojawienia się takich problemów jest zbyt wysoka temperatura powierzchni – najczęściej spowodowana nasłonecznieniem miejsca pracy. 

Czym polerować lakier samochodowy? Sprawdź poradnik krok po kroku i dowiedz się jak poprawnie polerować auto!

Skoro wiemy już dlaczego dochodzi do rysowania auta, czas przyjrzeć się nieco bliżej całemu procesowi polerowania. Otóż nie możemy od razu łapać za polerkę rotacyjną 

i rozprowadzać niewielką ilość pasty po karoserii. Istnieje wiele innych zadań, jakie każdy z nas musi wykonać, zanim przejdziemy do samej czynności polerowania. Jeśli o tych dodatkowych kwestiach zapomnimy, to nawet najlepsze preparaty i narzędzia polerskie nie mogą i będziemy mierzyć się z wieloma problemami.

Najpierw wypada auto przygotować, a to oznacza dokładne jego umycie, glinkowanie i odtłuszczanie. Dalej warto zapoznać się z dostępnymi narzędziami i akcesoriami, bo inaczej będzie przebiegać polerowanie przy pomocy gąbki twardej, a inaczej przy wariancie miękkim. Jednocześnie całkiem inaczej ma się sprawa przy paście średnio ściernej, a inaczej przy wykańczającej. 

Oczywiście w poradniku znajdziecie też informacje pozwalające na uzyskanie informacji czy polerowanie ręczne ma sens i czy nie lepiej od razu przejść na polerkę maszynową. Rzecz jasna w artykule przedstawiono także krok po kroku instrukcje umożliwiające sprawne i szybkie wykonanie polerki. 

Aby zacząć polerować auto, musimy najpierw odpowiednio samochód przygotować

Prawidłowe przygotowanie powierzchni lakieru jest bardzo ważne, szczególnie jeśli chcemy wypolerować samochód własnoręcznie i osiągnąć niesamowity efekt polerowania. Niestety, nierzadko przygotowanie lakieru jest traktowane po macoszemu bądź w pełni omijane, przez co późniejsza praca nad polerką nie ma takich efektów jak moglibyśmy sobie życzyć. Dodatkowo warto odnotować, że nieprawidłowe oczyszczenie auta może doprowadzić do pojawienia się nowych rys czy też zniszczenia lakieru w danym miejscu. Z tego względu prawidłowa renowacja lakieru samochodowego powinna zacząć się od dokładnego mycia. 

W tym można ująć przede wszystkim bardzo dobre umycie pojazdu z zewnątrz. Nierzadko należy je wykonać dwukrotnie, aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń. Tutaj warto odnotować, że dwukrotne mycie pojazdu powinno być podzielone na myjkę ciśnieniową, a także na pracę ręczną w trybie “na dwa wiadra”. 

Myjka ciśnieniowa wyeliminuje powierzchowne i większe zabrudzenia, natomiast ręczne mycie zagwarantuje doczyszczenie bardziej ubrudzonych powierzchni. Metoda “na dwa wiadra” ma za zadanie wyeliminować z rękawicy bądź gąbki, którą myjemy auto, jakiekolwiek pozostałości brudu – piasku czy kamyków. Tego typu separator brudu gwarantuje pewność, że podczas mycia samochodu nie dojdzie do zarysowania lakieru. 

Po umyciu należy wysuszyć pojazd i przejść do jego odtłuszczenia. Jeśli jakiekolwiek pozostałości po brudzie nie zostaną usunięte, to później całe auto będzie narażone na pojawianie się defektów lakieru bez względu na to jak dobre środki do polerowania zakupiliśmy. 

Kolejnym etapem przygotowawczym, zanim zdecydujemy się wypolerować auto, jest glinkowanie. Proces ten ma za zadanie usunąć elementy, które wręcz zatopione zostały w lakierze z uwagi na ciepło słoneczne. Mogą to być małe kamyczki, smoła bądź też inne tego typu obiekty. Do glinkowania wykorzystuje się specjalny materiał, który swoim wyglądem i konsystencją przypomina plastelinę. Produkt ten ma za zadanie wygładzić lakier poprzez usunięcie wszelkich mikronierówności. Podczas glinkowania potrzebny jest lubrykant – glinki nie przykładamy na sucho – a także ściereczka do przetarcia lakieru na sucho. 

Warto zauważyć, że glinkowanie zalecane jest przede wszystkim w przypadku starszych pojazdów. Jeśli stan lakieru nie jest zły, to można od razu przejść do kolejnego etapu, a mianowicie odtłuszczania powierzchni. Samo odtłuszczanie odbywa się przy użyciu specjalistycznego specyfiku.

Czym polerować lakier samochodowy? Sprawdź jakie są dostępne pasty do polerowania, woski, a także inne środki do polerowania

Wybór pasty do polerowania i narzędzi pracy jest bardzo ważny z kilku powodów. Przede wszystkim pozwoli nam prawidłowo podejsć do tematu i wykonać każdy etap polerowania w sposób prawidłowy. Do maszynowego usuwania rys i innych defektów lakieru potrzebne są gąbki – tutaj wyróżniamy gąbki twarde, średnie (znane też jako uniwersalne) i miękkie. Gąbka twarda wykorzystywana jest przede wszystkim do nakładania ściernej pasty umożliwiającej wstępne polerowanie.

Gąbka średnia odpowiedzialna jest za pracę z klasycznymi pastami polerskimi. Jednocześnie warto zaznaczyć, że tego typu gąbka ma także za zadanie usunąć pozostałości, jakie mogły zostać po wstępnym polerowaniu. Gąbka miękka natomiast wykorzystywana jest do polerki wykończeniowej, która ma za zadanie nadać blask i efekt tak zwanego lustra na aucie. 

Jeśli chodzi o sam wybór ściernej pasty czy też pasty polishingowej, to przede wszystkim musimy pamiętać o tym, aby wybierać preparaty sprawdzonego pochodzenia. Oryginalne specyfiki, których działanie zostało potwierdzone, będą pewnego rodzaju gwarantem prawidłowo wykonanej polerki. 

Skoro wiesz czym polerować samochód, czas poznać zalety wady maszyny i pracy ręcznej 

Kolejny istotny czynnik, jeśli chodzi o prawidłowe podejście do tematu polerowania, jest metoda polerki. Wyróżniamy dwa zasadnicze podejścia – ręczne i mechaniczne. Każda z opcji ma swoje zalety i wykorzystywana jest w innych sytuacjach. Niemniej jednak warto wiedzieć czy lepiej wybrać w naszym przypadku pracę ręczną czy może lepiej nieco zainwestować i rozpocząć polerowanie przy użyciu maszyny.

Zacznijmy jednak od zalet metody tańszej. Polerowanie ręczne będzie rozwiązaniem bardzo budżetowym, bo wymaga tylko ściereczki i środka polerującego. Ponadto, umożliwia dokładne polerowanie w miejscach trudno dostępnych. Dodatkowo nie ryzykujemy uszkodzenia powierzchni, gdyż szansa na przypalenie lakieru jest znacznie mniejsza.

Niemniej jednak polerka ręczna jest mało efektywna i nie należy do najskuteczniejszych czy też najszybszych metod. Ponadto, jeśli mielibyśmy podzielić polerowanie ręczne na wstępne/agresywne, właściwe, a także końcowe, nie udałoby nam się uwinąć z całym autem przez jeden dzień. Dlatego jeśli zależy nam na szybkiej i bardzo wydajnej pracy, a dodatkowo cenimy swój czas i chcemy uzyskać wyśmienity efekt, to polerowanie mechaniczne będzie lepsze. 

Polerowanie samochodu krok po kroku – sprawdź jak wypolerować samochód

Polerowanie tak naprawdę rozpoczyna się od pierwszego, wyżej opisanego punktu. Oznacza to, że samo przygotowanie auta jest kluczowe i należy pojazd dokładnie umyć (nawet podwójne), wyglinkować, a także odtłuścić. Dalej należy dostosować odpowiedni sprzęt i metodę pracy, a także rozpocząć polerowanie. Mechaniczne i ręczne ruchy powinny być rotacyjne. Natomiast warto odnotować, że te bardziej zaawansowane polerki wykonują ruchy rotacyjno-oscylacyjne, które w dużym skrócie są znacznie bezpieczniejsze dla lakieru i gwarantują o wiele efektywniejszą pracę.

Na pad czy też gąbkę należy nałożyć niewielką ilość pasty, a następnie rozpocząć polerowanie danego elementu. Warto tutaj zauważyć, że powinniśmy dostosować ilość obrotów na minutę do naszych umiejętności i wiedzy. Pierwsze etapy polerki można wykonywać przy prędkości średniej, główną polerkę na szybkim, a etap wykańczający przy mniejszych obrotach w celu obserwacji czy na elemencie nie pojawiają się hologramy, skórka pomarańczy bądź też inne nieprawidłowości. 

Teraz wiesz jak wypolerować samochód, aby uniknąć pomyłek i uszkodzeń, a także jak dbać o lakier

Polerowanie auta to zadanie dosyć trudne i to z kilku powodów. Przede wszystkim należy pamiętać, że nieprawidłowo przygotowanie karoserii doprowadzi do powstania nowych, a czasami nawet i większych zarysowań. Oprócz tego, sama technika musi być odpowiednia. Jeśli taka nie będzie, to hologramy, skórki pomarańczy czy też inne defekty znacznie pogorszą końcowy efekt.

Przeprowadzone poprawnie, polerowanie może okazać się natomiast wyśmienitym sposobem na odrestaurowanie lakieru i przywrócenie autu dawnej świetności. Przepiękny efekt lustra i gładkość, która później znacznie ułatwia czyszczenie pojazdu to główne powody, dla których warto pomyśleć nad polerką swojego samochodu. 

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Jak polerować samochód. Poradnik polerowania auta krok po kroku
Average rating:  
 0 reviews

Dodaj komentarz