Samochód nie odpala i chcesz podłączyć kable rozruchowe?

by

Chcesz wiedzieć jak uruchomić samochód za pomocą kabli rozruchowych? Zapoznaj się ze wskazówkami i sprawdź dlaczego kolejność jest kluczowa!

Jeśli odbiorniki prądu w naszym aucie nie zostaną wyłączone, to po nocy doprowadzą do całkowitego rozładowania akumulatora. To natomiast oznacza, że pojazd nie będzie w stanie się uruchomić, bo rozrusznik nie otrzyma odpowiedniej energii. Bardzo duży problem pojawia się także zimą, gdy bateria odmówi posłuszeństwa z uwagi na bardzo złe ładowanie i brak możliwości skutecznego naładowania podczas jazdy ze względu na krótkie cykle pracy czy też inny problem.

W takich sytuacjach będziemy zastanawiać się jaki akumulator samochodowy 60Ah bądź po prostu zaczniemy przeglądać ranking prostowników gdyż takie urządzenia pozwalają naładować baterię samochodową i przywrócić jej nieco sprawności. Niemniej jednak warto odnotować, że natychmiastowe i szybkie odpalenie auta nie będzie mozliwe, no chyba że wcześniej przejrzeliśmy ranking prostowników z rozruchem i mamy na wyposażeniu tego typu sprzęt. Inne, awaryjne rozwiązanie, wymaga wykorzystania innego pojazdu, znanego jako dawcy. W ten sposób biorca uzyska prądu wymaganego do uruchomienia pojazdu. A od tego momentu alternator zadba o podładowanie baterii. 

Jeśli mamy dostęp do obu aut, to możemy “pożyczyć” prąd i bez problemu uruchomić auto osobowe. Niestety, nie jest to zadanie tak proste, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim jeśli mamy silnik wysokoprężny, to nie pomoże nam “dawca” benzynowy. Dodatkowo, nieprawidłowe podpięcie klem może doprowadzić do zwarcia. Dlatego w dzisiejszym artykule omówimy najistotniejsze kwestie związane z podłączaniem kabli rozruchowych. Omówimy dodatkowo powody, przez które akumulator mógł się rozładować, a także wskażemy czy już czas na to, aby zacząć zastanawiać się jaki akumulator samochodowy 45Ah wybrać w 2023 czy może lepiej sprawdzić ranking testerów akumulatorów i wyposażyć się w tego typu rozwiązanie do weryfikacji stanu baterii po odpaleniu auta za pomocą kabli.

Dlaczego akumulator zdołał się rozładować? Przyczyny przez które samochód nie chce odpalić

Skoro doszło do sytuacji, w której zastanawiamy się nad tym jaki akumulator 70ah wybrać w 2023 roku, to znak że nasza bateria samochodowa została całkowicie rozładowana. Zanim więc opiszemy doraźną pomoc w uruchomieniu auta za pomocą kabli rozruchowych, należy najpierw zrozumieć co najczęściej doprowadza do sytuacji, w której akumulator odmawia posłuszeństwa i traci swoją wydajność.

Otóż najważniejszym powodem, przez który będziemy musieli sięgnąć po kable rozruchowe, jest niewłaściwie działający układ ładujący baterię, w tym rzecz jasna alternator. Oprócz tego, musimy pamiętać też o tym, że zwykły spadek napięcia i brak możliwości doładowania akumulatora z uwagi na krótkie cykle pracy jest też częstym powodem całkowitego rozładowania urządzenia. Jednocześnie warto odnotować, że zła obsługa baterii też może być powodem uszkodzenia. 

Będziemy musieli uruchomić samochód za pomocą kabli rozruchowych, jeśli alternator nie jest sprawny 

Jednym z głównych powodów usterki baterii jest niedziałający alternator. Urządzenie to działa jako prądnica prądu przemiennego i ma za zadanie zmieniać energię mechaniczną w prąd przemienny. Energia w alternatorze wytwarzana jest za pomocą uzwojeń i wirników. Głównym zadaniem tego urządzenia jest po prostu ładowanie akumulatora. Te nowsze rozwiązania sterowane są sygnałami cyfrowymi, dzięki czemu skuteczność ładowania jest znacznie większa, lecz bardziej zależna od przekazywania prawidłowych sygnałów. 

Niestety, z biegiem czasu szczotki i pierścienie ślizgowe się zużywają. Poza tym, nierzadko może dochodzić do zwarcia z uwagi na przekroczenie wartości prądu płynącego przez uzwojenie. Ponadto, nierzadko mostek diodowy ulega uszkodzeniu, a same elementy półprzewodnikowe zużywają się podczas pracy i po 100 tysiącach godzin wymagają wymiany. 

Jeśli więc dojdzie do jednej z wyżej wymienionych usterek, alternator nie będzie działać zgodnie z wymaganiami, przez co ładowanie będzie znacznie gorsze bądź też doprowadzi do rychłego uszkodzenia akumulatora. 

Akumulator w samochodzie może nie uruchamiać auta z uwagi na spadek napięcia

Nierzadko zdarza się, że krótkie trasy, jakie pokonujemy samochodem, doprowadzają do zniszczenia baterii. Krótkie cykle pracy nie są wskazane z kilku powodów. Przede wszystkim należy odnotować, że auto z zimnym silnikiem wymaga odpowiednio długiej pracy, aby uzupełnić utraconą w akumulatorze energię. Zazwyczaj wymagana jest trasa 20-minutowa przy prędkości 60 km/h i obrotach na poziomie powyżej 1500 RPM. 

kable rozruchowe

W mieście jednak pokonywane trasy są bardzo często krótsze, przez co alternator nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii. To oznacza spadek napięcia, który nieprzypilnowany, może doprowadzić do całkowitego rozładowania baterii i unieruchomienia auta. 

Przewody rozruchowe w samochodzie podłączone nieprawidłowo? Zła obsługa może być powodem niesprawnego akumulatora

Podłączenie przewodów w odwrotnej kolejności, źle umieszczony zacisk czy jakikolwiek inny problem związany z niewłaściwym umiejscowieniem klem prowadzi bardzo często do uszkodzeń akumulatorów. Zwarcia i przepięcia są zabójcze i szybko mogą okazać się głównym powodem, przez który bateria samochodowa uległa uszkodzeniu.

Oprócz tego, musimy pamiętać o tym, że przy podłączeniu kabla rozruchowego do bieguna, który jest ujemny w niesprawnym aucie, będzie nieprawidłowe. Doprowadzi do iskrzenia, a to może doprowadzić do uszkodzenia akumulatora. W starszych bateriach może też dojść do wycieku kwasu. 

Poza tym, zła obsługa to nie tylko brak wiedzy na temat podłączania kabli rozruchowych, ale też wykorzystanie tych uszkodzonych czy kiepskiej jakości. Brak homologacji czy potwierdzenia, że wybrane przewody spełniają podstawowe normy polskie bądź europejskie to najprostszy sposób do uszkodzenia komponentów auta. 

Jak podłączyć kable rozruchowe i uruchomić auto? Sprawdź jak przeprowadzić rozruch krok po kroku

Samo podłączenie kabli rozruchowych wydaje się zadaniem prostym, prawda? Wystarczy przecież otworzyć maskę, podłączyć czarny przewód sygnalizujący masę, czerwony jako biegun dodatni i tyle. Niestety, w rzeczywistości jest to nieco bardziej skomplikowane, o czym napomknęliśmy już powyżej. Zła kolejność czy też nieprawidłowe podłączenie może uszkodzić akumulator nie tylko u “biorcy”, ale też i u dawcy. 

Dlatego zanim rozpoczniemy uruchamianie auta, warto najpierw sprawdzić które auto będzie się najlepiej nadawać, bo przecież nie każdy pojazd wyposażony jest w akumulator odpowiadający wymaganiom biorcy. Dodatkowo warto wiedzieć czym jest minus i plus na baterii i jak ważną rolę odgrywają. Nie możemy też zapomnieć o wskazówkach podczas pracy zapewniających nam bezpieczeństwo.

Wreszcie, warto zapoznać się z instrukcją, w której krok po kroku wyjaśniony jest proces podłączania, ale też i późniejszego odłączenia kabli. Ma to za zadanie zapewnić bezpieczeństwo i sprawność, a także gwarancję, że proces przebiegnie prawidłowo i bez niespodzianek. 

Aby uruchomić auto z kabli, potrzebny jest dawca i nie każdy samochód się tutaj sprawdzi

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że samochód z silnikiem benzynowym nie będzie w stanie sprawnie i bez zbędnego problemu uruchomić auta typu diesel. I choć nierzadko dochodzi do prób i to dodatkowo skutecznych, to jednak silnik auta benzynowego wymaga znacznie mniejszej ilości energii, dlatego zawsze obroty silnika w benzyniaku muszą być bardzo wysokie, aby w ogóle umożliwić odpowiednie nagrzanie świec żarowych w dieslu. A niska temperatura to przecież główny wróg podczas rozruchu samochodu za pomocą kabli.

Głównym zaleceniem jest więc, aby odpalać auto z jednostką dieslowską przy użyciu samochodu z takim samym rodzajem silnika. dodatkowo, powinniśmy zadbać o to, aby różnice pomiędzy “dawcą”, a “biorcą” były najmniejsze. To oznacza wykorzystanie pojazdu o podobnej pojemności silnika, gdzie pojemność akumulatora jest zbliżona. Wtedy będziemy w stanie uruchomić silnik samochodu bez większych problemów. 

Aby odpalić auto warto mieć nie tylko pomoc i kable, ale też wiedzę czym jest minus i plus na baterii 

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, ale plus i minus odgrywają niezwykle ważną rolę w akumulatorze. Otóż trzeba pamiętać, że najpierw odpinamy klemę minusową podczas odłączania akumulatora, a dopiero potem zajmujemy się plusem. W przypadku podłączenia jest odwrotnie. Dlaczego? Otóż z uwagi na fakt, że minus, czyli masa, pełni rolę przewodu powrotnego w obwodach elektrycznych.

Aby więc przerwać obwód, należy najpierw odłączyć minus. Jeśli zabralibyśmy się za odłączanie plusa i przez przypadek dotknęli kluczem bądź innym narzędziem karoserii lub innego metalowego elementu, czyli w skrócie masy samochodu, to doprowadzilibyśmy do zwarcia, pojawienia się iskry, a może nawet i do wybuchu akumulatora. W przypadku podłączania, robimy odwrotnie, a więc najpierw zajmujemy się podłączeniem plusów, aby nie ryzykować sytuacji opisanej powyżej. 

Prawidłowa kolejność podłączania kabli rozruchowych kluczowa i nie tylko – sprawdź jak podłączyć kable rozruchowe

Otóż przede wszystkim należy wiedzieć, że najpierw zajmujemy się autem biorcy, a dopiero potem dawcy. Dlatego należy podłączyć najpierw plus do akumulatora biorcy, a następnie do baterii dawcy. Kupując kable do akumulatora, są one zazwyczaj czerwone. Gdy już mamy z głowy podłączenie kabli czerwonych, czas zająć się przewodami czarnymi.

Kolejność tutaj jest odwrotna, a więc najpierw podłączamy biegun ujemny do sprawnego akumulatora (dawcy), a następnie drugi koniec przewodu czarnego do masy “biorcy”. Tutaj warto odnotować, że ta końcówka nie wędruje do akumulatora tylko do niemalowanego elementu metalowego jak, chociażby, uchwyt na boku silnika. Jeśli podłączymy czarny kabel do klemy baterii biorcy, możemy doprowadzić do wybuchu. 

Dopiero teraz uruchamiamy pojazd, którego akumulator jest sprawny. Zanim jednak przekręcimy kluczyk w aucie z rozładowaną baterią, należy odczekać od 5 do 10 minut. Dopiero wtedy możemy rozpocząć rozruch niesprawnego samochodu. Po uruchomieniu także należy odczekać chwilę. Kable rozruchowe odłączamy dokładnie w odwrotnej kolejności. Aby cały proces nieco uprościć, przedstawiamy instrukcję krok po kroku:

  1. Czerwony przewód podłączamy do zacisku niesprawnego akumulatora;
  2. Drugą stronę czerwonego przewodu podłączamy do zacisku w samochodzie dawcy;
  3. Czarny przewód podłączamy do zacisku sprawnego akumulatora
  4. Drugą stronę czerwonego przewodu podłączamy do masy, czyli elementu metalowego samochodu jak, na przykład, element metalowy w postaci uchwytu boku silnika. 
  5. Odpalamy auto dawcy;
  6. Po 5 minutach odpalamy auto biorcy;
  7. Po 5 minutach odłączamy kable;
  8. Najpierw odłączamy kabel czarny od masy biorcy;
  9. Potem odłączamy drugą stronę przewodu czarnego od dawcy;
  10.  Następni odłączamy czerwony kabel od strony sprawnego akumulatora;
  11. Na końcu usuwamy czerwony kabel od strony akumulatora biorcy.

Skoro wiesz jak uruchomić silnik, czas na dodatkowe wskazówki 

Powyższe instrukcje pozwolą nam zachować bezpieczeństwo. Dzięki temu szansa na to, że może dojść do zwarcia, jest znacznie niższa. Niemniej jednak warto jednocześnie sprawdzić dodatkowe wskazówki, aby mieć gwarancję sprawnego i bezpiecznego przeprowadzenia uruchomienia pojazdu kablami rozruchowymi.

  • Sprawdź jakość przewodów

Upewnij się, że wykorzystywane kable rozruchowe są dobrej jakości, nie ma na nich śladów uszkodzenia, a dodatkowo są one wysokiej jakości. Nie korzystaj z przewodów wykonanych samodzielnie.

  • Pamiętaj o wybraniu auta z odpowiednim akumulatorem

Zbyt mała pojemność akumulatora dawcy sprawi, że uruchomienie pojazdu będzie zdecydowanie trudniejsze, jeśli nie niemożliwe. 

  • Samochody luksusowe i tak będą wymagały wizyty w serwisie

Bardzo często uruchomienie awaryjne samochodu luksusowego to tylko połowa sukcesu. W dużej mierze tego typu pojazdy wyposażone są w ogromna ilość czujników i systemów elektrycznych. Niektóre z nich odgrywają kluczową rolę w zachowaniu bezpieczeństwa. Dlatego po uruchomieniu pojazdu wymagana jest wizyta w serwisie w celu zaprogramowania wszelkich czujników i weryfikacji sprawności systemów. 

  • Unikaj starodawnych metod odpalania aut

Metoda “na popych” czy też na linkę to zdecydowanie bardzo zły pomysł w autach nowych i tych przynajmniej kilkuletnich. Otóż nowoczesna motoryzacja wypełniona jest różnorodnymi gadżetami i komponentami, które podczas takich metod mogą ulec uszkodzeniu. Dobrym tutaj przykładem są koła dwumasowe.

  • Głębokie rozładowanie wymaga wymiany akumulatora

Jeśli bateria w aucie została rozładowana do tego stopnia, że nie można nawet otworzyć samochodu za pomocą centralnego zamka czy też nie zapala się żadna kontrolka, to może oznaczać to całkowicie uszkodzenie akumulatora. Taka bateria zachowuje wyłącznie niewielki proces wcześniejszej swojej pojemności i nigdy nie wróci do wcześniejszej sprawności. 

  • Długość kabli jest ważna

Choć nie jest to sprawa najistotniejsza, to jednak wybranie kabli o długości powyżej 2,5 metra będzie niezwykle istotne z kilku powodów. Przede wszystkim musimy zauważyć, że taka długość znacznie ułatwi podłączenie aut.

Teraz wiesz jak uruchomić auto z kabli rozruchowych i w jaki sposób zadbać o własne bezpieczeństwo i naszego sprzętu

Powyższe instrukcje z pewnością pomogą sprawnie i bezproblemowo podłączyć kable rozruchowe. Jednakże należy mieć na uwadze fakt, że zadanie to nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim należy wiedzieć jak te kable podłączyć, czy najpierw podłączyć plus do plusa czy minus do minusa, a także od którego auta zacząć.

Dodatkowo warto wiedzieć dlaczego w ogóle doszło do rozładowania pojazdu i co może odpowiadać za tak zły stan baterii samochodowej. Bo jeśli nie będziemy w stanie określić przyczyny przez którą mamy teraz do czynienia z problemem, to szansa na powtórne uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych może w niedalekiej przyszłości powrócić. 

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Samochód nie odpala i chcesz podłączyć kable rozruchowe
Average rating:  
 0 reviews

Dodaj komentarz