Jak podłączyć prostownik do akumulatora? Zrób to prawidłowo

by

Dowiedz się jak przebiega ładowanie akumulatora prostownikiem, na co trzeba uważać i jak odłączyć prostownik po naładowaniu baterii

Akumulatory samochodowe potrafią nam sprawiać wiele problemów w najmniej oczekiwanym dla nas momencie. Nowoczesne auta są bowiem wyposażone w zaawansowaną elektronikę i multimedia, który znacznie wpływają na żywotność baterii naszego pojazdu. Ponadto, jazda na krótszych dystansach również bywa szkodliwa dla akumulatorów, gdyż alternator nie daje rady wygenerować odpowiedniej ilość prądu tak, aby zasilić baterię. To z kolei sprawia, że akumulator ulega stopniowemu rozładowywaniu, a co za tym idzie, nie jesteśmy w stanie uruchomić silnika w naszym samochodzie bez pomocy z zewnątrz.

Jednakże, zanim zaczniesz szukać jaki akumulator samochodowy 55Ah wybrać oraz jaki akumulator samochodowy 74Ah wybrać warto zastanowić się , jak rozwiązać ten problem bez brnięcia w dodatkowe koszty. Dlatego też, jeżeli chcesz się dowiedzieć jak ładować akumulator w domu, w naszym artykule z pewnością znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na ten temat. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak zregenerować akumulator do auta na własną rękę, dobrze będzie zaopatrzyć się w prostownik samochodowy. W internecie bez wątpienia znajdziesz ranking prostowników z rozruchem, a także ranking testerów akumulatorów w 2024, które również mogą się okazać potrzebne.

Kiedy już dokonasz właściwego zakupu, w pierwszej kolejności powinieneś dowiedzieć się, jakie są przyczyny szybkiego rozładowywania się akumulatora w Twoim samochodzie. Co więcej, w naszym artykule znajdziesz powody, dla których warto nauczyć się tego, w jaki sposób podłączać prostownik do baterii. Istotne będą także wskazówki podłączania i odłączania wspomnianego już prostownika krok po kroku.

Akumulator w samochodzie może się łatwo rozładować

Zanim zaczniesz zastanawiać się jaki akumulator 100Ah agm wybrać albo czy odwiedzić warsztat, warto nieco zaoszczędzić i spróbować naprawić usterkę na własną rękę. Na samym początku należy zapoznać się z przyczyną szybkiego rozładowywania się akumulatora, a tych może być wiele. Problem może leżeć zarówno po stronie instalacji elektrycznej jak i dodatkowych niefabrycznych urządzeń. Ponadto, jako jeden z ponawiających się powodów wskazuje się różnego rodzaju dodatkowe odbiorniki zamontowane w naszym samochodzie. Możemy do nich zaliczyć radio, sprzęt audio oraz autoalarm, bowiem wszystkie te urządzenia pobierają energię podczas postoju. Tutaj zazwyczaj winę ponoszą jakość wymienionych odbiorników oraz nieprawidłowy ich montaż. Dlatego też, musimy mieć świadomość, że większe zużycie prądu w trakcie postoju znacznie wpływa na przyspieszone zużycie samego akumulatora. W takiej sytuacji wiele reklamacji nie zostaje uwzględnionych przez producenta.

Co więcej, zaleca się szukanie przyczyn rozładowującego się akumulatora na własną rękę. Do tego niezbędny będzie amperomierz, dzięki któremu będziemy w stanie sprawdzić, jak zmienia się pobór prądu. Musimy po kolei usuwać bezpieczniki i odłączać wybrane urządzenia aż do momentu, gdy amperomierz przestanie pokazywać natężenie prądu. W tym przypadku energia elektryczna nie powinna przekraczać kilkudziesięciu mA. Kiedy mamy do czynienia z wartością wyższą, świadczy to o tym, że któryś z odbiorników nie działa prawidłowo.

Przyczyną rozładowującego się akumulatora w samochodzie mogą być również problemy z alternatorem. Kiedy mamy świadomość tego, że eksploatujemy auto krótko a sama bateria wykazuje już pewne objawy zużycia, musimy upewnić się, czy alternator oraz instalacja elektryczna działają bez zarzutów. Zdarza się głównie w porze zimowej, gdy pokonujemy nieco krótsze dystanse. Należy również pamiętać, że w okresie jesienno-zimowym mamy tendencję do częstszego korzystania z niektórych odbiorników prądu, takich jak wycieraczki, ogrzewanie tylnej szyby czy dmuchawa. Jeżeli to alternator nie funkcjonuje jak należy, możemy być pewni, że skończy się to brakiem prądu w instalacji elektrycznej, a co za tym idzie – unieruchomieniem naszego samochodu. Problemy z alternatorem mogą się też pojawiać, kiedy na desce rozdzielczej zauważymy zapaloną czerwoną kontrolkę z symbolem akumulatora, a także gdy bateria cały czas jest naładowana.

prostownik do akumulatorów agm opinie

Na żywotność akumulatora wpływają także różnego rodzaju zabrudzenia oraz zaśniedziałe połączenia, które powodują spadek napięcia. Warto tutaj zwrócić uwagę na zaśniedziały kabel masowy silnika oraz na przewód prowadzący od zasilacza do masy pojazdu. W takiej sytuacji będziemy mieli do czynienia ze “zgubieniem się” energii elektrycznej gdzieś po drodze na zanieczyszczonych lub uszkodzonych połączeniach. Rozładowywanie się akumulatora znajduje swoją przyczyną również w zabrudzonych elektrycznych zaciskach. Kiedy zasilacz całkowicie się rozładuje, musimy pamiętać, aby jak najszybciej naładować go do pełna. W przeciwnym wypadku będziemy mieli do czynienia z tzw. zasiarczeniem. Decydując się na samodzielne doładowanie baterii, musimy zachować szczególną ostrożność.

Dlaczego warto wiedzieć jak podłączyć prostownik do akumulatora? Kwestie bezpieczeństwa i nie tylko

Musimy mieć na uwadze, że zanim podłączymy prostownik do akumulatora, niezbędnym jest, abyśmy wiedzieli jak to poprawnie zrobić. Warto mieć tutaj na uwadze zarówno nasze bezpieczeństwo jak i to, aby nie uszkodzić naszego pojazdu. Jest to na tyle powszechna czynność, że właściwie każdy może sam na własną rękę podładować zasilacz, jednakże nie każdy zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa. 

Do groźnej sytuacji może dojść, kiedy postanawiamy rozpocząć proces ładowania akumulatora znajdującego się w ujemnej temperaturze. Co więcej, od temperatury zależy również końcowe napięcie ładowania. Kolejnym ważnym czynnikiem jest przeczytanie instrukcji obsługi naszego pojazdu. Znajdziemy tam wszystkie niezbędne informacje na temat tego, jak sprawnie podłączyć prostownik.

Podłączyć prostownik do akumulatora może każdy, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z niebezpieczeństwa

Decydując się na podładowanie akumulatora na własną rękę, musimy pamiętać, aby pomieszczenie, w którym znajduje się nasze auto, było suche oraz dobrze wentylowane. Jest to zalecane nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale także ze względu na fakt, że wysoka wilgotność może uszkodzić prostownik. Co więcej, w trakcie procesu ładowania wodór może wydzielać się z elektrolitu zasilacza. Dochodzi do tego, gdy napięcie ładowania jest zbyt wysokie, co zdarza się na przykład w końcowej fazie. Wodór ten musi być umiejętnie i sprawnie odprowadzony z danego pomieszczenia, gdyż razem z tlenem wodór tworzy mieszankę wybuchową.

Ponadto, zanim podłączymy prostownik do akumulatora, musimy mieć na uwadze, że kolejnym czynnikiem mającym duże znaczenie w trakcie ładowania jest temperatura. Warto wiedzieć, że niektóre prostowniki, zwłaszcza prostowniki automatyczne, nie mogą działać w ujemnej temperaturze. Dlatego też, kiedy na zewnątrz jest mróz, akumulator koniecznie musi być przeniesiony do pomieszczenia, w którym jest cieplej. Ponadto, końcowe napięcie ładowania jest również uzależnione od temperatury. Z tego względu, odradza się podłączanie prostownika, który znajduje się w cieplejszym pomieszczeniu, do akumulatora znajdującego się na zewnątrz.

Zanim zaczniemy proces ładowania, należy sprawdzić znamionowe napięcie akumulatora, a także pozostałe informacje zawarte w instrukcji

Zanim podłączymy prostownik do akumulatora pojazdu, musimy wykonać szereg czynności. Na samym początku, zajrzyjmy do instrukcji obsługi naszego samochodu i poszukajmy informacji na temat tego, czy producent auta zezwala na ładowanie przy podłączonym akumulatorze, czy niezbędne będzie jego odłączenie. Nowoczesne pojazdy przeważnie nie mogą być odłączone od zasilania, w przeciwnym razie, wszystkie ustawienia mogą zostać utracone. Z kolei, jeżeli chodzi o samochody nieco starsze, nie ma to na ogół większego znaczenia. Jeżeli w instrukcji przeczytamy, że akumulator musi być odłączony od instalacji auta, obie klemy muszą zostać odłączone. Ważna jest tutaj kolejność. Najpierw powinniśmy odłączyć klemę dodatnią (+), a następnie klemę ujemną (-). Zyskamy wtedy pewność, że prąd z prostownika w żadnym stopniu nie wpłynie na samochód. Co jest również istotne, każda klema musi zostać zabezpieczona na wypadek dotknięcia do zacisków akumulatora.

Jak podłączyć akumulator do prostownika? Jak powinno się go później odłączać? Porady i wskazówki

Wyżej przedstawione informacje pomogły nam zrozumieć dlaczego akumulator w samochodzie może się łatwo rozładować. Oprócz tego, wiemy już dlaczego rozładował się akumulator, jak spory temperatura ma wpływ na działanie akumulatora, a także dlaczego powinniśmy wyczyścić je za pomocą drucianej szczotki bądź też papieru ściernego, jeśli są uszkodzone. Dodatkowo dowiedzieliśmy się też dlaczego tak istotne jest prawidłowe podłączenie akumulatora do prostownika.

Warto teraz rozumieć na czym polega prawidłowa praca i ładowanie akumulatora za pomocą prostownika. Poniżej przedstawiamy więc instrukcję, w której krok po kroku informujemy o prawidłowym podłączaniu biegunów akumulatora do prostownika, które klemy należy podłączyć pierwsze, a które później. Oprócz tego przedstawimy jak przebiegać powinien proces odłączania, bo ten różni się od podłączania ładowarki do baterii samochodowej.

Nie możemy też zapomnieć o przydatnych wskazówkach, dzięki którym zrozumiemy dlaczego akumulatory są niebezpieczna, a także czy czas wymienić akumulator z uwagi na fakt, że nawet po naładowaniu nie będzie w stanie zagwarantować rozrusznikowi, pompie paliwa i innym elementom odpowiednio dużej energii czy może warto jeszcze dać szansę tej samej baterii. 

Jak podłączyć akumulator do prostownika? Instrukcja krok po kroku

Kiedy chcemy odłączyć akumulator, musimy mieć na uwadze prawidłową kolejność, aby uniknąć przypadkowego zwarcia. Na samym początku powinniśmy zdjąć klemę z zacisku ujemnego, a później z zacisku dodatniego. Przy tej czynności należy kierować się następującymi krokami. Musimy podłączyć zacisk dodatni (+) prostownika do zacisku dodatniego (plus) akumulatora. Przeważnie zacisk dodatni prostownika to czerwony kabel zakończony klemą czerwoną. Następnie musimy podłączyć zacisk ujemny (-) prostownika z zaciskiem ujemnym (minus) akumulatora. W tym przypadku jest to kabel albo czarny albo niebieski z czarną lub niebieską klemą. Następnym krokiem jest podłączenie prostownika do gniazdka. Musi on być być podłączony bezpośrednio bez używania przedłużacza ze względów bezpieczeństwa. Kiedy włączymy prostownik, rozpocznie się ładowanie rozładowanego akumulatora, które będzie zasygnalizowane czerwoną diodą. Kiedy ładowanie dobiegnie końca, prostownik poinformuje nas o tym zieloną diodą.

Jeżeli mamy do czynienia ze starym prostownikiem, natężenie prądu musi być dopasowane do pojemności akumulatora na poziomie 10%. Natomiast urządzenie współczesne dobierają właściwe parametry automatycznie do ładowanego akumulatora. Dlatego też, nie musimy ingerować w ustawienia samego prostownika. Jednakże, warto wiedzieć, że kiedy akumulator jest mocno rozładowany, nie mamy gwarancji, że każdy prostownik zadziała. Gdy napięcie prostownika spadnie poniżej 9V, jest duża szansa, że urządzenie zwyczajnie się nie uruchomi. Ponadto, starsze akumulatory posiadały specjalne korki, które musieliśmy odkręcić w celu odgazowania. Z kolei, nowoczesne zasilacze są wyposażone w system automatycznego odgazowania. Co więcej, nie musimy kontrolować poziomu elektrolitu ani dolewać wody destylowanej. Jednakże, istotne jest, aby zadbać o odpowiedni dobór typu akumulatora do trybu pracy prostownika.

Kiedy każda klema prostownika została prawidłowo osadzona na akumulatorze, możemy włączyć go do sieci. Jeżeli mamy do czynienia z prostownikiem automatycznym, mamy gwarancję, że urządzenie to wszystko za nas zrobi. Proces ładowania baterii odbędzie się samoczynnie. Następnie, po zakończeniu ładowania, prostownik przejdzie w stan spoczynku. Jego jedynym zadaniem będzie podtrzymywanie akumulatora w stanie naładowania z wykorzystaniem prądu o natężeniu minimalnym.

Natomiast jeżeli korzystamy z prostownika obsługiwanego ręcznie, cała obsługa wymaga od nas więcej uwagi, jednakże nie jest trudna. Musimy pamiętać, aby ładować akumulator prądem o natężeniu równym 1/10C. Wtedy czas ładowania baterii będzie wynosił około 10 godzin. W trakcie procesu ładowania powinniśmy co jakiś czas sprawdzać, czy cały czas natężenie prądu jest takie samo.

Skoro wiesz jak naładować akumulator samochodu, czas sprawdzić jak odłączyć prostownik od akumulatora

Kiedy akumulator się naładuje, możemy odłączyć prostownik od sieci. Korzystając ze zwykłego prostownika z amperomierzem, ładowanie dobiega końca, kiedy natężenie prądu (A) spadnie prawie do zera. Z kolei, mając do czynienia z automatycznym prostownikiem, o końcu procesu ładowania poinformuje nas ekran urządzenia. Gdy odłączymy prostownik od sieci, na samym początku powinniśmy odłączyć klemę ujemną, a następnie klemę dodatnią. Jest to kolejność odwrotna niż w przypadku podłączania klem do akumulatora.

Dodatkowe wskazówki podczas ładowania akumulatora samochodowego

  1. W trakcie ładowania akumulatora, powinieneś zachować odstęp od różnego rodzaju źródeł ognia. Jest to zalecane, gdyż kiedy ładujemy ogniwo, wytwarzają się łatwopalne i toksyczne gazy. Dlatego też, do wybuchu może doprowadzić nawet zwykła zapałka, papieros, czy kuchenka.
  2. Nie rozlej elektrolitu, gdyż jest to silnie żrący roztwór.
  3. Pamiętaj, aby nie dopuścić do styku biegunów baterii. W przeciwnym wypadku nasz akumulator może zostać uszkodzony.
  4. Dokładnie wyczyść zaciski akumulatora przed podłączeniem prostownika do baterii. Możesz do tego użyć drucianej szczotki lub papieru ściernego.

Teraz wiesz jak podłączyć i jak odłączyć prostownik od akumulatora, a także jak bezpiecznie ładować baterię w domu!

Powyższy poradnik przedstawił najistotniejsze kwestie związane z działaniem prostowników. Są to pewnego rodzaju ładowarki, które podłączamy do bieguna dodatniego i ujemnego w celu naładowania akumulatora. Prawidłowe działanie prostownika i bezpieczne ładowanie akumulatora to jednak tematy bardzo obszerne, gdyż musimy prawidłowo podłączyć uchwyty, a jednocześnie zadbać o właściwe miejsce do ładowania baterii.

Ponadto warto też wiedzieć czemu akumulator wymagał ładowania, gdyż alternator powinien sobie bez najmniejszych problemów poradzić z ładowaniem baterii samochodowej. I nawet jeśli od czasu do czasu po przekręceniu stacyjki poruszamy się na krótkich dystansach. Jeśli uwzględnimy powyższe przyczyny, a także zwrócimy uwagę na dodatkowe wskazówki podczas ładowania akumulatora, to bezpiecznie i sprawnie naładujemy akumulator. Dodatkowo warto zapoznać się z powyższymi informacjami, aby bez najmniejszych ograniczyć użytkowanie prostownika i zadbać o kondycję baterii w samochodzie na lata. 

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Jak podłączyć prostownik do akumulatora
Average rating:  
 0 reviews

Dodaj komentarz