Spis Treści
Jak sprawdzić czujnik parkowania w aucie? Dowiedz się jak zdiagnozować usterkę i jak wymienić uszkodzony czujnik już teraz
Obecnie systemy wspomagające jazdę i zwiększające bezpieczeństwo są kwestią kluczową, a nawet wręcz obowiązkową w autach nowych. Niemniej jednak z elementów opcjonalnych, które do tej pory nie zostały objęte obowiązkowym wyposażeniem, niewątpliwie czujniki parkowania są najważniejsze. Gwarantują one pewność, że podczas parkowania nie zahaczymy o inne auto ani nie doprowadzimy do stłuczki. Jednocześnie te bardziej zaawansowane systemy są w stanie awaryjnie zahamować, jeśli uznają za stosowne.
Nieraz czujniki parkowania są w stanie uratować tylny czy też i przedni zderzak przed uszkodzeniem. Dlatego nikogo nie dziwi ich popularność i fakt, że niemal każdy nowy samochód sprzedawany jest właśnie z takimi czujnikami. Niemniej jednak tak jak w przypadku każdego innego komponentu, tak samo i czujniki parkowania z czasem ulegają usterkom. I choć możemy zastanawiać się jaki czujnik parkowania wybrać, aby był jak najlepszej jakości, to jednak nawet te najdroższe, fabryczne rozwiązania mogą po czasie odmówić posłuszeństwa.
I możemy się w takich sytuacjach ratować alternatywami jak, chociażby, wybieraniem kamery samochodowej w lusterku, która gdy włączymy bieg wsteczny zagwarantuje nam widok z kamery na tył. Aczkolwiek warto każdą usterkę czym prędzej naprawić, aby nie ryzykować większych problemów bądź mylnych odczytów. Dodatkowo lepiej nie natrafiać na sytuacje, gdzie późniejszy serwis diagnostyczny będzie bardziej kosztowny niż nam się wydaje.
Skoro czujnik cofania przestaje działać, warto dowiedzieć się jakie są przyczyny zanim zdecydujemy się wymontować element
Zanim przejdziemy do diagnostyki, warto najpierw zrozumieć co prowadzi do uszkodzeń, a także jakie sytuacje mogą odpowiadać za niewłaściwe działanie czujników. Oczywiście wiele osób może zastanawiać się jaka kamera samochodowa jest najlepsza i jaka kamera samochodowa przód tył będzie lepsza. Niemniej jednak zanim wybierzemy tego typu dodatek, to warto upewnić się, że same czujniki działają odpowiednio. Szczególnie, jeśli były to systemy fabryczne, gdzie ich prawidłowy montaż wiąże się często z właściwym działaniem innych systemów bezpieczeństwa, w tym z systemem awaryjnego hamowania.
Oczywiście jednym z najczęstszych powodów niedziałającego czujnika parkowania jest zabrudzenie, co może wydawać się rzeczą dość oczywistą. Oprócz tego warto także pamiętać o problemach związanych z komponentami czy elementami dodatkowymi. Mowa tutaj o elementach mechanicznych, które z biegiem czasu ulegają deterioracji i zużyciu.
Jednocześnie miejmy na względzie bardzo oczywistą kwestię, o której nie zawsze myślimy. Mianowicie chodzi tutaj i stłuczki lub wypadek. Nawet jeśli sami nie braliśmy udziału w żadnej stłuczce, to jeśli ktoś inny na parkingu zahaczył o auto i akurat uderzył w czujnik, to mogło dojść do jego uszkodzenia.
Czujnik parkowania nie działa? Najpierw sprawdź czystość czujnika cofania
Choć bardzo często mechaniczne uszkodzenie samych czujników jest powodem niesprawnego działania, to jednak nie jest to najbardziej oczywista przyczyna usterki. Otóż warto zauważyć, że nierzadko warstwa kurzu czy błota może doprowadzić do sytuacji, w której czujniki zaczną działać tak, jakby w rzeczywistości były uszkodzone.
Symptomy podobne do tych podczas awarii można więc łatwo usunąć poprzez prawidłowe wyczyszczenie czujników parkowania. Do tego zaleca się używanie sprężonego powietrza i wody. Jednocześnie warto odnotować, że na rynku dostępne są specjalistyczne preparaty znacznie ułatwiające czyszczenie, a dodatkowo gwarantujące efekt pielęgnacyjny i konserwacyjny czujników.
Wejście pin, moduł sterujący lub przewody – usterka może też być natury mechanicznej
Mechaniczne uszkodzenia są bardzo częstym powodem, dla których nasze czujniki odmawiają posłuszeństwa bądź, wręcz przeciwnie, działają w sposób zakłamujący rzeczywistość. Oczywiście najczęściej usterki mechaniczne dotyczą takich elementów jak moduł sterujący, czyli tak zwana centralka, a także kable łączące system, złącza pin czy też same czujniki.
Poszczególne uszkodzenia mogą być spowodowane przez różniące się od siebie warunki. Na przykład przetarta wiązka łącząca czujniki z centralką i źródłem prądu może prowadzić do zwarcia i nierównomiernego działania, co następnie może przełożyć się na problemy napięciowe i przepalenie bezpieczników. Tego typu przetarcia są dosyć powszechne. Dochodzi do nich ze względu na wibracje, które samochód generuje podczas jazdy.
Oprócz tego, musimy też pamiętać o tym, że jednostka odpowiadająca za prawidłową pracę czujników, wyżej wspomniana centralka, może zostać zawilgocona lub zalana. I choć tego typu uszkodzenia zdarzają się nieco rzadziej, to mogą być odpowiedzialne za nieprawidłowe działanie.
Najczęstszy problem związany z uszkodzeniem podczas stłuczki lub wypadku
Uszkodzenie mechaniczne samego czujnika jest niestety bardzo częstym powodem, dla którego cały system szwankuje. Wystarczy, że delikatnie uderzymy zderzakiem w przeszkodę i problem z czujnikami może się pojawić. Niestety, nie musi to być nasza wina, bo wystarczy, że w czasie parkowania inny kierowca uderzy w nasze auto. W ten sposób zarówno z przodu jak i w przypadku tylnych czujników może dojść do uszkodzenia. Dlatego warto pamiętać o tym, że zwrócenie uwagi na stan czujnika i to czy nie jest on wciśnięty w zderzak może szybko powiedzieć nam, że awaria czujników spowodowana została przez inne auto.
Jednocześnie sama stłuczka to nie jedyny sposób na powstanie problemu z czujnikiem. Otóż nawet podczas jazdy może dojść do uszkodzenia. Wystarczy, że będziemy przez dłuższy czas jechać bardzo blisko innego auta i kamień wystrzelony spod poprzedzającego pojazdu może doprowadzić do sytuacji, w której system czujników parkowania zacznie wariować.
Skoro wiemy po czym poznać uszkodzenia lub usterkę, warto sprawdzić czujniki parkowania miernikiem lub sprawdzić inne metody
Skoro wiemy już, że do najczęstszych przyczyn usterki należą przeszkody na drodze, inne auta, kamyki, okablowanie i pozostałe komponenty systemu, a także same brudne czujniki, czas zapoznać się z najlepszymi sposobami umożliwiającymi zweryfikowanie który element uległ uszkodzeniu i jak upewnić się, że wymienimy na nowy czujnik ten uszkodzony.
Otóż przede wszystkim powinniśmy pamiętać o tym, że możesz sprawdzić czujnik parkowania miernikiem. To tak naprawdę jedna z najprostszych i jednocześnie najefektywniejszych metod dostępnych na rynku. Dodatkowo warto zauważyć, że klasyczne nasłuchiwanie czujników i ich oględziny mogą okazać się całkiem skuteczne. Dlatego jeśli martwiłeś się, że jedyne efektywnie rozwiązanie to jak możesz podłączyć do przodu samochodu specjalne urządzenie, dobrą wiadomością są opcje alternatywne.
Oczywiście nie możemy zapomnieć też o tym, że sama późniejsza naprawa jest kluczowa. I nieważne czy decydujesz się na zamiennik czy może bardziej preferujesz wizytę w serwisie lub zakup oryginalnego elementu prosto od producenta. Warto wiedzieć na czym polega naprawa, a także jak wygląda montaż i demontaż czujników.
Sprawdzić czujnik parkowania miernikiem, czyli najefektywniejsza metoda
Jeśli chodzi o weryfikację czujnika za pomocą miernika, to wystarczy wziąć do ręki najbardziej klasyczny miernik elektryczny, jaki tylko znajdziemy. Oprócz na czujniku będzie inny w przypadku uszkodzonego czy przepalonego elementu. Dlatego jeśli wszystkie czujniki mają wartość podobną, a tylko jeden ma większą, to ten z większym oporem będzie źródłem problemów.
Pamiętajmy jednak, że choć metoda ta jest najefektywniejsza, to jednak wiąże się ona z demontażem czujników. Na szczęście nie musimy martwić się o demontaż całego systemu, co pozwoli nam znacznie ograniczyć potencjalne koszty. Dodatkowo nie musimy też wybierać się na wizytę do stacji diagnostycznej, gdyż prace te można wykonać samodzielnie.
Alternatywnie, możemy oglądać i nasłuchiwać każdego czujnika aby dowiedzieć się który nie działa
Jeśli jednak nie interesuje cię demontaż czujników, to warto pomyśleć nad alternatywnym rozwiązaniem, jeśli chodzi o diagnozę czujników. Otóż przede wszystkim należy dokładnie sprawdzić zderzaki pojazdu i zwrócić uwagę na stan czujników. Jeśli są one wciśnięte bądź przerysowane, to już po wzrokowych oględzinach będziemy mogli stwierdzić który czujnik uległ awarii i nie działa.
Dodatkowym sposobem na zweryfikowanie usterki jest nasz słuch. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, ale po zbliżeniu się do czujników będziemy mogli usłyszeć delikatne brzęczenie wskazujące na prawidłowe emitowanie fal ultradźwiękowych, które po wysłaniu w przestrzeń są odbijane i wracają do pojazdu w celu interpretacji informacji przez stację sterującą.
Rzecz jasna w przypadku fabrycznych czujników w samochodach nowych wystarczy tylko zbliżyć się do czujnika i zasłonić go ręką, a następnie otrzymamy odpowiedni sygnał dźwiękowy i świetlny w aucie.
Przejdźmy do naprawy, czyli jak wymontować i zamontować czujnik parkowania?
Czyszczenie czujników parkowania
Zacznijmy od najbardziej podstawowej zasady naprawy, a więc omówmy kwestię czyszczenia. Otóż musimy pamiętać, że zabrudzone elementy mogą nieprawidłowo działać z uwagi na niewłaściwe odczytywanie sygnałów. Dodatkowo wykrywanie obiektów będzie niewłaściwe, dlatego uzyskiwane sygnały też nie będą odpowiednie. W takiej sytuacji do czyszczenia najlepiej wykorzystać wodę i powietrze pod ciśnieniem.
Dodatkowo można przecierać na sucho za pomocą ściereczki z mikrofibry. Co ciekawe, nierzadko eksperci używają odrobiny WD-40 i szamponu samochodowego w celu pozbycia się najbardziej problematycznych zabrudzeń. Jednocześnie warto pamiętać, że w niektórych przypadkach można wykorzystać specjalne preparaty do czyszczenia czujników, lecz nie są one wymagane.
Sprawdź jak zamontować lub wymontować czujnik parkowania
Montaż i demontaż czujników parkowania to tak naprawdę stosunkowo proste zadanie. Oczywiście wymaga to podstawowych narzędzi, a także wiedzy na temat prac tego typu i umiejętności technicznych. Niemniej jednak warto zauważyć, że niemal każda osoba będzie w stanie zdemontować czy też zamontować tego typu element.
Zestaw zakupiony z Internetu składa się z czujników, małego komputera przetwarzającego informacje (czyli tak zwanej centralki), a także ewentualnego ekranu lub innego urządzenia odpowiedzialnego za wyświetlanie lub przekazywanie drogą dźwiękową sygnałów. Niestety, bardzo często musimy wywiercić w zderzakach otwory na czujniki.
Sam proces demontażu jest nieco bardziej skomplikowany, szczególnie w przypadku oryginalnych, fabrycznie montowanych elementów. W takiej sytuacji musimy przede wszystkim zdjąć zderzak i dostać się do całego systemu od wewnątrz. W wielu przypadkach czujniki utrzymywanie są przez specjalne zaczepy i jeśli nie chcemy ich połamać, należy umiejętnie i zgodnie z instrukcjami dostarczonymi przez producenta bądź ekspertów wyciągnąć czujnik.
Wymiana uszkodzonego elementu czy wszystkich czujników?
Jeśli mamy do czynienia z fabrycznym systemem czujników parkowania, to bardzo wielu producentów aut oferuje możliwość wymiany pojedynczego uszkodzenia – jeśli to właśnie ten komponent uległ uszkodzeniu. W takiej sytuacji wystarczy udać się do autoryzowanej stacji obsługi. Po kilkunastu minutach fachowiec wymieni czujnik i przeprowadzi test, aby upewnić się, że wszystko zostało wymienione prawidłowo.
W przypadku okablowania, bardzo często wymienia się wszystkie przewody na nowe. Stacje kontrolujące działanie całego systemu także można wymienić, lecz wiąże się to z nieco większym kosztem i także wymaga udania się do ASO.
Jeśli zdecydowaliśmy się na zakup akcesoryjnego systemu czujników parkowania, to niestety rzadko kiedy wymiana pojedynczego czujnika będzie możliwa. Takie oferty przygotowane są w sposób jednorazowy. Mianowicie cały montaż i demontaż jest szybki z uwagi na prostą konstrukcję i rzadko kiedy wymaga bardziej zaawansowanych prac. Wiąże się to jednak z jednorazową charakterystyką całego systemu.
Teraz wiesz jak zdiagnozować i naprawić moduł pdc, wejście pin czy też same czujniki w VW, a także w wielu innych markach!
Prawidłowe działanie czujników parkingowych to kwestia bardzo ważna. Szczególnie w przypadku, kiedy przyzwyczailiśmy się do ich obecności i nierzadko zapominamy co by było, gdyby nie ciągły dźwięk w aucie czy też możliwość awaryjnego hamowania, jeśli do przeszkody zbliżymy się zbyt szybko. Funkcjonalności i ogromny wzrost komfortu podczas parkowania przemawia za tym, aby jak najszybciej dowiedzieć się który czujnik parkowania zawiódł.
W dzisiejszym artykule omówione zostały najlepsze metody diagnostyki, a także alternatywa dla osób, które nie chcą wyciągać elementów ze zderzaka. Dodatkowo poruszona została także kwestia ewentualnej naprawy poszczególnych elementów, w tym samych czujników, ale także modułu, stacji kontrolującej, a także przewodów i pozostałych komponentów.
- Jakie kaski motocyklowe polecamy w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
- Jaki plecak motocyklowy wybrać w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
- Jaki przenośny agregat prądotwórczy do kampera wybrać w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
Submit your review | |