Spis Treści
Z jaką siłą dokręcać koła w samochodzie? Sprawdź czym dokręcić a także jaki powinien być moment dokręcania kół!
Prawidłowe dokręcenie kół to kwestia kluczowa. Nikt przecież nie chce, aby po sezonie męczyć się z felgą i odkręcić ją dopiero po długich męczarniach. Niemniej jednak problem ze zbyt mocno dokręconą czy też niedokręconą felgą jest znacznie bardziej skomplikowany. Otóż niewłaściwa siła może doprowadzić do tego, że uszkodzimy nakrętki i śruby albo po prostu pozostawimy tyle luzu, że po czasie śruba zacznie się odkręcać i uciekać z koła.
Jak widzimy, ta wydawać by się mogło prosta czynność może przysporzyć sporo problemów. I jeśli nie chcemy za każdym razem udawać się do mechanika czy serwisu celem wymiany kół, to w takiej sytuacji zdecydowanie warto dowiedzieć się jak dokładnie dokręcić koła. Kwestia ta, wbrew pozorom, nie jest skomplikowana. Wystarczy tylko stosować się do zaleceń producenta.
Niemniej jednak problem jest taki, że nie zawsze zamontowane mamy oryginalne felgi bądź czasami takie informacje ciężko nam znaleźć. Dlatego zaleca się korzystanie z kluczy dynamometrycznych, które umożliwiają dostosowanie siły do koła. Zazwyczaj wykorzystywany zakres wynosi od 100 – 110 do 180 – 190 nm. Od czego jednak konkretna wartość jest zależna? Co się może stać jeśli nieprawidłowo dokręcimy koła? Jakie klucze pneumatyczne czy dynamometryczne warto wybrać? Odpowiedzi na te pytania i inne znajdziecie w poniższym artykule!
Jaką siłą dokręcać koła, aby zrobić to dobrze? Dowiedz się dlaczego to takie ważne
Koła mocowane są za pomocą śrub do piast. Odpowiednia siła jest kluczowa, aby nie zabrakło docisku i nie pojawił się luz. To może mieć, rzecz jasna, okropne konsekwencje podczas jazdy. Precyzyjne dokręcenia nie jest, tak naprawdę, trudne. Musimy jednak wyposażyć się w odpowiednie narzędzia, bo proces ten będzie wtedy obarczony minimalnym marginesem błędu.
Dokręcenie czy niedokręcenie kół może mieć tragiczne skutki, dlatego nie należy prowadzić do jednej z tych sytuacji. Z jednej strony możemy uszkodzić gwint i spowodować przez to szereg innych problemów, a z drugiej doprowadzimy do luzów. A od tego szybka droga do utraty koła podczas jazdy.
Jeśli zdecydujemy się dokręcić koła samochodowe ze zbyt dużą siłą, to możemy uszkodzić gwint
Jednym z problemów przy dokręcaniu kół jest zbyt duża siła użyta do tego zadania. Gdy nie jesteśmy wyposażeni w specjalne klucze dynamometryczne czy też dopiero myślimy nad tym jaki klucz udarowy elektryczny wybrać, to bardzo często staramy się wykorzystać wszystkie siły w naszych rękach (a czasami i w nogach) do dokręcenia koła. I choć wydaje się to dobrym rozwiązaniem, to jednak bardzo łatwo zbyt duża ilość użytej siły doprowadzi do uszkodzenia gwintu.
Gdy dojdzie do takiej awarii, gwint przez tego typu osłabienie może ulec deformacji. Następnie to może spowodować poluzowanie, gorsze trzymanie, a nawet i wyrwanie śruby z piasty. Gdy do tego dojdzie, bardzo szybko możemy stracić koło. I choć to sytuacje ekstremalne i nie zawsze uszkodzony gwint prowadzi do tak poważnej usterki, to jednak istnieje wiele sytuacji mniej ekstremalnych, które wpływają na komfort podróżowania i obsługę całego auta.
Dobrym przykładem jest tutaj większe zużycie elementów koła czy też dyskomfort podczas prowadzenia. Na kierownicy możemy odczuwać drgania, które też doprowadzić mogą do szybszego zużycia czy uszkodzenia elementów układu kierowniczego.
Jeśli nie chcesz stracić kół samochodowych podczas jazdy, warto dobrze dokręcić koła
Oczywistym skutkiem niewłaściwie dokręconego koła, jeśli użyjemy do tego za mało siły czy też zakupiony przez nas klucz będzie ustawiony na zbyt niski moment, jest utrata koła. Nie dzieje się to tak często z uwagi na fakt, że zazwyczaj koła są mocowane na 4 czy 5 śrub. Dlatego podczas klasycznej jazdy miejskiej niedokręcone koła nie zawsze muszę od razu prowadzić do tak katastrofalnego skutku.
Niemniej jednak istnieje wiele podobieństw w kwestii zużycia części elementów koła, jeśli jedna ze śrub będzie nieprawidłowo dokręcona. Nierównomierne zużycie bieżnika, dyskomfort podczas prowadzenia wywołane przez drgania czy też przedwczesne zużycie piast czy innych tego typu komponentów są znacznie częstsze niż odpadające koła. Mimo to warto upewnić się, że nie dojdzie do takich sytuacji, bo nikt nie chce, aby koła aluminiowe czy też stalowe ulegały uszkodzeniu czy zniszczeniu.
Dokręcanie kół w samochodzie – Sezonowe wymiany opon i sprawdzenie śruby, a także innych elementów
Wiele osób zastanawia się jakie klucze płasko oczkowe wybrać, bo to po prostu bardzo prosty sposób na dokręcanie śrub w kołach. Niemniej jednak nierzadko znacznie lepiej wyjdziemy, jeśli wyposażymy się w niejako bardziej specjalistyczne narzędzie. W szczególności, jeśli zależy nam na pewności i sprawności rozwiązania. Dlatego zamiast zastanawiać się jakie klucze nasadowe wybrać czy też przeglądać wyżej wspomniane opcje płasko oczkowe, powinniśmy pomyśleć nad kluczem dynamometrycznym.
Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy znacznie większe szanse na prawidłowy montaż kół, gdyż moment dokręcania kół to jedna z najistotniejszych, jeśli nie najistotniejsza, rzecz związana z prawidłowym montażem. Ponadto pamiętajmy też o tym, że dokręcanie każdej ze śrub wykonujemy nie tylko zaraz po montażu, ale nawet z biegiem czasu aby upewnić się, że nie pojawiły się żadne luzy i gwint czy też sama śruba nie ma uszkodzenia.
Klucz dynamometryczny jako idealne narzędzie do dokręcania kół
Klucz dynamometryczny to narzędzie, które bardzo często wykorzystywane jest przez specjalistów i mechaników warsztatach. Niemniej jednak to też idealne urządzenie dla każdego majsterkowicza i amatora prac domowych. Klucz ten wyposażony jest w specjalny mechanizm. Zazwyczaj bazuje on na sprężynie, która jest odpowiednio wyważona. Ten mechanizm pokazuje tak zwany moment dokręcania. Wartość ta wyrażana jest w niutonometrach. Wskaźnik informuje nas o ustawionym momencie siły, z którym będziemy dokręcać elementy.
Tego typu sprzęt jest bardzo często na wyposażeniu warsztatów i profesjonalistów, choć coraz częściej pojawia się też w domowych skrzynkach z narzędziami. Jego użytkowanie jest niezwykle proste, bo zazwyczaj wymaga to tylko ustawienia oczekiwanego momentu dokręcenia śruby. Następnie wystarczy kręcić do momentu, w którym usłyszymy charakterystyczny dźwięk informujący nas o uzyskaniu odpowiedniej siły dokręcenia.
Moment dokręcania kół jest kluczowy
Klucze dynamometryczne ułatwiają nam zadanie i robią to w niesłychanie prosty sposób. Niemniej jednak warto odnotować, że mając na wyposażeniu urządzenie warto pamiętać o tym, że każde auto czy koła montowane do niego mogą wymagać nieco innego momentu. I choć zazwyczaj różnice te mogą być niewielkie, to kluczową sprawą jest zweryfikowanie deklarowanych przez producenta – czy to felg czy pojazdu – zaleceń.
Najlepszym sposobem na upewnienie się, że będziemy stosować prawidłowy moment, jest sprawdzenie deklarowanych wartości. Niemniej jednak nierzadko zdarza się, że te dane są dostępne tak łatwo. Dlatego w każdej innej sytuacji zachęcamy do dokręcania kół z momentem wynoszącym 110-130 nm.
Warto dokręcać śruby po sezonowej wymianie albo przynajmniej sprawdzić stan śrub i ich dokręcenia
Śruba mocująca koło powinna być dokręcona w sposób prawidłowy zarówno po sezonowej wymianie kół, jak i po parunastu czy parudziesięciu kilometrach. Jak dobrze wiemy, wymiana kół sprawia, że śruby, a także ich gwint powoli się wyrabia. To natomiast oznacza, że po pewnym czasie dojdzie do zużycia niektórych elementów. Innymi słowy, nawet jeśli zastosujemy odpowiednią wartość momentu czy używać będzie klasycznego klucza w sposób przemyślany i odpowiedni, to po czasie może okazać się, że pojawi się lub.
Z tego powodu należy dokręcać śruby kół nie tylko przy wymianie, ale też po przejechaniu pewnego dystansu. Gwarancja prawidłowego dokręcania jest kluczowa, a jeśli mamy auto wiekowe czy też zastosowane śruby już swoje przeżyły, to gwarancja prawidłowego stanu dokręcenia będzie kluczowa.
Teraz wiesz jaki moment obrotowy będzie najlepszy, aby sprawnie i skutecznie dokręcić koła
Jak dobrze wiemy, właściwy moment to sprawa kluczowa, jeśli chcemy przykręcać koła w sposób prawidłowy. Nie dopuścimy wtedy do dwóch jakże niebezpiecznych i jednocześnie skrajnych sytuacji. Jedna z nich to zbyt mocne przykręcenie i uszkodzenie gwintu, co może prowadzić do luzów obręczy koła, a więc i do szybszego zużycia innych elementów. Natomiast za słabe dokręcenie sprawi, że po czasie śruba zacznie się odkręcać i możemy doprowadzić do jeszcze większego kłopotu.
Dlatego warto wyposażyć się w klucz dynamometryczny bądź też inne urządzenie pozwalające określić nam wartość momentu podczas montażu felg i opon na naszym aucie. To przełoży się na bezpieczeństwo i komfort jazdy. A to przecież najistotniejsze kwestie, szczególnie jeśli wyjeżdżamy poza miasto.
- Jakie kaski motocyklowe polecamy w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
- Jaki plecak motocyklowy wybrać w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
- Jaki przenośny agregat prądotwórczy do kampera wybrać w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
Submit your review | |