Spis Treści
Jaki wybrać olej do sprężarki? Sprawdź na co zwrócić uwagę i czym charakteryzuje się dobry olej do kompresora powietrza
Prawidłowe smarowanie to kwestia kluczowa w wielu urządzeniach i nie tylko w silnikach spalinowych. Pojawiające się tarcie na poszczególnych komponentach i wysoka temperatura sprawia, że żywotność urządzeń drastycznie spada, jeśli zalany olej mineralny bądź syntetyczny zdążył przepracować ogromne liczby godzin bez wymiany. Aby więc zagwarantować płynną pracę narzędzia i mieć pewność, że po latach zachowa swoją sprawność, należy mieć na uwadzę wymianę oleju.
W przypadku kompresorów sytuacja wygląda podobnie, a wręcz identycznie. Jeśli serwis olejowy przeprowadzany jest wystarczająco często – zgodnie z informacjami, jakie uzyskamy z instrukcji obsługi – to mamy gwarancję bezawaryjności i sprawności przez lata. Niemniej jednak tak jak wybieramy odpowiedni olej silnikowy, tak samo kluczowe jest dobranie prawidłowego oleju w sprężarce. A to oznacza uwzględnienie licznych parametrów i właściwości, a także składu.
Jeśli nie wiesz jaki kompresor 100l wybrać, to tym bardziej nie będziesz wiedzieć czy lać do niego należy olej syntetyczny, mineralny czy też inny smar. Dlatego aby pomóc użytkownikom wybrać prawidłowy preparat smarny, postanowiliśmy przygotować dla zainteresowanych poradnik. W nim uwzględniono przede wszystkim wytyczne mające nam pomóc w wyborze produktu idealnego. Oprócz tego, uwzględnione zostały najistotniejsze kwestie związane z typem i rodzajem, a także właściwościami różnych smarów dostępnych na rynku. Jeśli wiesz znać nie tylko najlepszy kompresor 50L, ale też i najlepszy olej do takiej maszyny, to poniższa lektura z pewnością odpowie na to pytanie
Dlaczego prawidłowy olej do sprężarki tłokowej jest kluczowy?
Zanim jednak przejdziemy do omówienia olejów, jakie można zakupić do naszej sprężarki, warto najpierw zrozumieć istotność tej cieczy i czemu prawidłowe smarowanie odgrywa tak ważną sprawę. Oczywiście niektórzy mogą powiedzieć, że dobry olej to niższe spalanie czy lepsza kultura pracy. Niemniej jednak główne powody za regularną i stosunkowo częstą wymianą oleju w naszej sprężarce jest przede wszystkim zachowanie silnika w jak najlepszym stanie przez jak najdłużej.
Otóż aby silnik był w stanie sprężać powietrze skutecznie, wymagana jest praca silnika i wielu komponentów w nim się znajdujących. A to oznacza, że poszczególne elementy pocierają się o siebie. Takie tarcie nie tylko zużywa podzespoły, ale wytwarza też temperaturę. Dlatego jeśli nie chcemy zużyć kompresora zbyt szybko, regularne serwisowanie jest istotne.
Oczywiście warto tutaj zauważyć, że tak jak nie wszyscy wiedzą jak działa kompresor powietrza, tak samo jest i z wiedzą na temat dostępnych olejów. A tutaj podział jest różny, choć ten najbardziej podstawowy to na oleje mineralne i syntetyczne.
Olej do kompresora tłokowego ma przede wszystkim zadbać o sprawne działanie przez lata
Każdy kompresor olejowy jest tak skonstruowany, aby przy użyciu odpowiednich komponentów i podczas tarcia wytworzyć ciśnienie zdolne do sprężania powietrza. Dlatego najważniejszym zadaniem oleju w takim kompresorze jest zmniejszenie tarcia. Oczywiście tak samo istotne jest smarowanie w przypadku sprężarek tłokowych, jak i śrubowych czy łopatkowych, choć sam olej może się nieznacznie różnić. Ale o tym później.
Smarowanie ma na celu zmniejszyć tarcie, a także obniżyć temperaturę, jakie pojawiają się podczas pracy elementów sprężających. Co więcej, smar ma także zadanie uszczelniające, dzięki czemu efektywność pracy jest znacznie lepsza.
Oczywiście pamiętajmy też o tym, że odpowiednio dobrany olej do kompresora chłodzi sprzęt
Tarcie powoduje szybsze zużycie elementów pracujących blisko siebie, lecz to nie wszystko. Bardzo często efektem ubocznym pracy kompresora jest temperatura, i to nierzadko bardzo duża. Aby mieć pewność, że nie wpłynie ona negatywnie na urządzenie i nie dojdzie do jego przegrzania, musimy wystarczająco często i regularnie wymieniać olej. Długo niewymieniana ciecz smarująca straci swoje właściwości, przez co znacznie gorzej będzie rozprowadzać ciepło, a nawet może dojść do sytuacji, że temperatura samozapłonu oleju zmaleje i dojdzie do jego podpalenia.
Zbyt wysoka temperatura, która jest niewłaściwie odprowadzana, jest bardzo szkodliwa i nie sprzyja długiej pracy. Wszystkie części ruchome będą się zbyt mocno nagrzewać, a to może bardzo szybko przełożyć się na awarię. Oczywiście miejmy też na uwadze fakt, że zbyt wysoka temperatura wpływa też na jakość powietrza.
Możemy wybrać olej do sprężarki tłokowej mineralny i syntetyczny
Aby prawidłowo użytkować naszą sprężarkę musimy najpierw wiedzieć jakie są dostępne oleje na rynku. Podstaowy podział to ten na wariant mineralny i syntetyczny. Oleje mineralne są nieco bardziej uniwersalnymi rozwiązaniami. Najczęściej wybiera się je w sytuacjach, gdzie warunki pracy nie są zbyt ekstremalne, a więc zbyt wysoka temperatura czy też wilgotność nie zagraża działaniu sprężarki. Ogromną zaletą tego typu oleju jest niska cena.
Niestety, nie jest to wariant idealny, gdyż z uwagi na swój skład znacznie szybciej ulega on reakcji chemicznej z wodą, która bardzo często znajduje się w sprężanym powietrzu. To oznacza, że szybko traci swoje właściwości, podlega procesowi degradacji, a więc wymaga częstszego wymieniania. Oczywiście jeśli zależy nam na utrzymaniu sprawności smarowania. Niestety, bardzo często mineralne oleje mają kiepskie właściwości antykorozyjne, bo efektem wyżej wspomnianej reakcji jest kwas. Z tego powodu wymiana oleju mineralnego zalecana jest co 2000-3000 motogodzin pracy urządzenia.
Znacznie lepszymi parametrami i właściwościami może pochwalić się olej syntetyczny. Wykorzystywane jest on przeważnie w urządzeniach, które są znacznie mocniejsze. Przez to, że generują zazwyczaj wyższe ciśnienie, temperatura pracy i ogólne warunki wewnątrz takich maszyn są znacznie cięższe. Niemniej jednak dzięki swojemu składowi nie zmienia on swoich właściwości nawet w bardziej ekstremalnych sytuacjach.
Inną zaletą oleju syntetycznego jest znacznie dłuższe utrzymanie swoich właściwości. To oznacza, że można go wymieniać rzadziej, nawet co 6000-9000 motogodzin bądź też co dwa lata. Preparat smarujący jest też stabilniejszy, a to oznacza wyższa wydajność pracy. Niestety, wszystkie te zalety wiążą się ze znacznie większą ceną, co może odstraszać niejednego klienta.
Jeśli nie wiesz jaki olej do kompresora tłokowego wybrać, sprawdź poniższe wskazówki!
Powyższe informacje będą bez wątpienia kluczowe dla niejednego z nas. Już teraz wiemy czym jest olej syntetyczny, a czym mineralny. Znamy różnice, a także zalety i wady poszczególnych rozwiązań. Jednakże, to dopiero podstawa i tak jak nie wszyscy wiedzą jaki kompresor 24l wybrać, tak samo kwestia właściwego oleju jest znacznie bardziej zagmatwana. Musimy przecież pamiętać o tym, że inaczej wygląda sprawa oleju do sprężarki tłokowej, inaczej do śrubowej, a jeszcze inaczej do łopatkowej. Choć te różnice są niewielkie, to źle dobrana klasa lepkości czy temperatura zapłonu może doprowadzić do poważnej usterki czy wręcz zniszczenia kompresora.
Z tego względu należy najpierw zrozumieć jakie są różnice w działaniu poszczególnych sprężarek i jaką dokładnie rolę odgrywa w nich olej. Ponadto, musimy też mieć na uwadze pozostałe parametry, które mogą okazać się niezwykle ważne dla prawidłowego działania oleju.
Czym powinien charakteryzować się dobry olej do sprężarki łopatkowej, tłokowej lub śrubowej?
Dostępne na rynku kompresory sprężające powietrze są naprawdę zróżnicowane. Nic więc dziwnego, że wielu zastanawia się jaki kompresor do piaskowania wybrać, a także jaki kompresor do malowania wybrać. Prawda jest jednak taka, że wiele zadań wykonamy tym samym rodzajem sprężarki. Znacznie istotniejsze jest to jak o nią zadbamy, aby nie doprowadzić do przedwczesnej usterki. Dlatego właśnie powinniśmy znać różnice między działaniem sprężarek łopatkowych, tłokowych i śrubowych.
Kompresor ze sprężarką śrubową
W dużym skrócie, specjalny zawór zasysa gaz do komory, w której znajdują się wirniki śrubowe. Gdy sprzęt jest włączony, to te obracają się z bardzo wysoką prędkością. Podczas ich obrotów wytwarzane jest sprężone powietrze. Oczywiście wirniki te są zamknięte w specjalnej obudowie i do ich wnętrza wtryskiwany jest olej mający za zadanie chłodzić komponenty.
Dlatego olej do takiego typu sprężarki musi przede wszystkim sprawnie smarować ruchome części, a także działać jako uszczelniacz pomiędzy wirnikami w celu zatrzymania powietrza. Oczywiście ma też za zadanie zmniejszyć zużycie i zapobiec awariom z uwagi na chłodzenie powietrza podczas kompresji. Z uwagi na sposób działania, bardzo często mówi się, że tego typu kompresory są “zalane olejem”.
Kompresor ze sprężarką łopatkową
Sprężarki łopatkowe w kompresorach działają w nieco inny sposób, bowiem tutaj specjalny łopatki umieszczone na wirniku wysuwają się przy użyciu siły odśrodkowej. Dzięki temu tworzą się zamknięte komory sprężania. To dzięki temu ciśnienie na wyjściu jest podnoszone. Co ciekawe, istnieje wiele specjalistycznych olejów do tego typu sprężarek, lecz istnieją też bardziej uniwersalne rozwiązania.
Pewne jest jednak to, że olej do tego typu sprężarek powinien przede wszystkim zagwarantować długą żywotność nie tylko łopatek ,ale wszystkich pozostałych komponentów. Oprócz tego, należy upewnić się, że ilości przenoszonego oleju na seperator będą minimalne w celu przedłużenia jego żywotności. Jednocześnie warto upewnić się, że formuła jest niezwykle stabilna, a także ma poprawione właściwości oddzielania wody.
Kompresor ze sprężarką tłokową
Sposób działania kompresora ze sprężarką tłokową jest znacznie bardziej znany z uwagi na ogromną popularność tego typu rozwiązania. Tutaj tłok w sprężarce opuszcza się tworząc podciśnienie. Wtedy zasysa powietrze do sprężarki, które następnie wędruje przez zawory wlotowe do cylindra. Zawory wlotowe są otwarte, a wylotowe zamknięte, dzięki czemu powietrze dostaje się, ale nie może się wydostać. W momencie gdy cylinder jest wypełniony powietrzem, tłok się podnosi i spręża powietrze. Dopiero wtedy zawory wylotowe się otwierają – zazwyczaj przy z góry określonym przez producenta ciśnieniu.
Jeśli chodzi o olej do tego typu kompresora, to tutaj mamy ogromne możliwości. Większość oferowanych olejów na rynku jest właśnie skonstruowanych tak, aby sprawnie smarować sprężarki tłokowe. Dlatego tutaj znacznie bardziej liczy się skład danego oleju i parametry, aniżeli sam typ cieczy smarującej.
Jaki wybrać olej do kompresora pneumatycznego o pojemności 50l? Co nieco o lepkości i innych parametrach
Istnieje parę istotnych kwestii, o których trzeba pamiętać. Najistotniejsze to klasa lepkości, temperatura zapłonu, a także zawartość poszczególnych komponentów jak popiołu czy siarki. Oczywiście sprawa bardzo ważna to także wilgotność czy gęstość.
Klasa lepkości
Klasa lepkości wskazuje nam jak łatwo olej będzie przepływał przez silnik przy określonej podczas badania temperaturze. Istnieje specjalna klasyfikacja SAE, która pozwala nam określić środki smarne jako zimowe bądź też wysokotemperaturowe. W przypadku oleju do kompresorów bardzo ważne jest, aby wybrać klasę lepkości powyżej 60 i w zależności od rodzaju sprężarki ta wartość będzie się różnić. Na przykład do sprężarki śrubowej wymagana jest klasa lepkości 68, a do tłokowej klasa lepkości 100.
Temperatura zapłonu
Jeśli nie chcemy doprowadzić do sytuacji, w której olej ulega samozapłonowi, a co za tym idzie, przez wysoką temperaturę podpali się kompresor i ulegnie całkowitemu zniszczeniu, należy wybrać rozwiązanie charakteryzujące się wystarczająco wysoką temperaturą zapłonu. Najniższa dopuszczalna temperatura zapłonu to 220 stopni Celsjusza, choć niektóre warianty kompresorów wymagają nawet i 230 stopni Celsjusza.
Skład oleju
Jeśli dalej nie wiesz jaki olej wybrać, to musisz zweryfikować jaki jest jego dokładny skład. Podczas produkcji ten środek smarny zostaje zanieczyszczony. Niemniej jednak jakość produkcji określa późniejsze właściwości i sprawność, dlatego w celu uzyskania jak najlepszej ochrony powinniśmy wybierać tylko te oleje, które w składzie mają nie więcej niż 15% popiołu, a także 3% siarki. Oprócz tego, musimy też upewnićsię, że wilgotność nie przekracza 1,5%.
Gęstość
Jeszcze innym parametrem, który wpływa na żywotność kompresora i sprawia, że sprzęt jest odporny na zużycie, to gęstość. Jeśli olej wlany do sprężarki ma odpowiednią gęstość, to znacznie sprawniej wywiązuje się ze swoich zadań i nawet po przepracowaniu określonej liczby godzin nie spowoduje widocznej utraty wydajności.
Gęstość podaje się w kilogramach na metr sześcienny dla z góry określonej temperatury – zazwyczaj jest to 15 stopni Celsjusza. W takich warunkach gęstość powinna znaleźć się w zakresie od 850 do 900 kg/m3 dla sprężarek śrubowych. Natomiast dane te mogą być znacząco różne w zależności od producenta, dlatego dokładnych informacji o zalecanej gęstości znajdziemy w instrukcji obsługi urządzenia.
Sprężarka śrubowa lub łopatkowa? Pamiętajmy, że olej do sprężarek śrubowych i łopatkowych będzie inny niż do opcji tłokowej
Wyżej opisane działanie sprężarek śrubowych, łopatkowych i tłokowych to nie jedyny powód, dla którego należy zwrócić uwagę na to jaki olej do sprężarki wybrać. Otóż ze względu na inaczej zaprojektowane mechanizmy odpowiadające za wytwarzanie sprężania, olej do każdego typu urządzenia będzie inny. Dlatego musimy uwzględnić to w jaki kompresor jesteśmy wyposażeni, aby zapewnić sobie wysokie właściwości smarowania.
Klasa lepkości dla narzędzi pneumatycznych wynosi tylko 32, natomiast dla sprężarek śrubowych i łopatkowych to 68. Jednakże, tłokowe sprężarki wymagają już klasy lepkości 100. Oczywiście warto też pamiętać o tym, że lepkość ma bardzo duży wpływ na pozostałe parametry (wyżej opisane), dlatego powinniśmy mieć szczególnie na uwadze ten parametr.
Oczywiście pamiętajmy też, że najniższa temperatura, w której następuje zapalenie oparów oleju (temperatura zapłonu) także będzie różna w zależności od typu kompresora. Dla sprężarek tłokowych musi wynosić aż 220 stopni Celsjusza, dla pozostałych kompresorów 210 stopni Celsjusza.
Blogi czy forum internetowe wskażą nam rekomendacje, lecz teraz sam wiesz które parametry będą najistotniejsze przy wyborze oleju do sprężarki
Oczywiście wiele osób może się zastanawiać jaki wybrać kompresor olejowy czy bezolejowy i przy drugim wariancie problem z serwisowaniem tego typu odchodzi. Niemniej jednak opcje te są znacznie droższe, czasami nawet i głośniejsze, dlatego nie wszędzie warto je wybierać.
Z tego właśnie powodu warto po prostu znaleźć opcję olejową i wyposażyć się w olej, który będzie oferować wysoką odporność na utlenianie, odporność na korozję, prawidłową lepkość, gęstość i wagę. Dodatkowo musimy upewnić się, że smar nie będzie się pienić, a przynajmniej skłonność do pienienia będzie bardzo niska.
Artykuły
- Jakie kaski motocyklowe polecamy w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
- Jaki plecak motocyklowy wybrać w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
- Jaki przenośny agregat prądotwórczy do kampera wybrać w 2024 – Nasze Opinie oraz Ranking - 21 stycznia, 2024
Submit your review | |